Castlevania: Symphony of the Night


Data premiery:
Czas akcji:
Tumaczenie nazwy:
Platforma:
Emulator:
1997
1796
Symfonia Nocy
PSX
ePSXe

1. Fabua

  Fabua Symfonii Nocy jest cakiem inna od pozostaych czci serii... urzeka oryginalnoci i innym podejciem do tematu (jak na tamten okres w powstawaniu serii). Po raz pierwszy gracze mieli okazj spojrze na walk ze Zem od strony potomka owego za - Alucarda... syna Draculi. Caa opowie jest bardzo ciekawa i od pocztku do koca gracz zastanawia si czym twrcy go jeszcze zaskocz. Historia ma kilka wtkw. Jednym z nich jest poszukiwanie Richter'a Belmont'a przez Mari Renard i niespodzianki z tym zwizane. Kolejny to przeznaczenie Alucarda, ktre poprowadzi nas prosto do walki z Dracul. Oba wtki splataj si nieustannie i tak Maria i Alucard trafiaj do zamku, nastpnie „dentelmen” pomaga damie szuka Richter'a. Szybko okazuje si jednak, e legendarny owca wampirw nie znalaz si w zamku bez powodu, a najciekawsze jest to, e na rce gracza zostanie zrzucony los Belmont'a. Przechodzc do innej sprawy, rozmowa przed i po finaowym pojedynku jest niesamowita! Dialog ten zosta napisany (i po raz pierwszy w historii serii nagrany!... aczkolwiek tego nie jestem w stu procentach pewien) z niesamowitym wyczuciem. Po raz pierwszy mamy okazj spojrze na Dracul, nie jak na posta jedynie z... ale posiadajc w sobie iskierk alu... Poza tym jest to te jedyna jak do tej pory cz serii witajca nas interaktywnym prologiem (walka Richter'a z Dracul cztery lata przed wydarzeniami z gwnego wtku). Mamy tez okazj zobaczy kilka rnych zakocze, a znalezienie kolejnych nie jest wcale takie proste jak si moe pocztkowo wydawa. Tak wic scenariusz i realizacja na najwyszym poziomie :-).

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
2. Projekt zamku

  Bya to pierwsza cz serii, w ktrej zamek przesta by jednym cigiem korytarzy bez drogi powrotnej. To wanie Symfonia Nocy pokazaa, e po zamku mona si swobodnie porusza, tak gdzie tylko mamy ochot... o ile pozwalaj nam na to umiejtnoci. Same komnaty natomiast zaprojektowane s bardzo pomysowo. Najwiksze wraenie robi wiea zegarowa, w ktrej tysice k zbatych rusza si w tle. Piknie wygldaj take podniebne kaplice z dzwonami, czy jaskinie z podziemn rzek (oraz piknym wodospadem). Troch szkoda, e ukrytych pomieszcze jest niewiele, ale jeeli ju na jakie trafimy to czsto albo nie zdajemy sobie z tego sprawy (kruche ciany) albo musimy dosta si do nich w nietypowy sposb (np. otwieranie a'la sejf w wiey zegarowej). W kilku miejscach mona si take rozkoszowa adnymi widokami. Pokoje z zapisem i teleporty s rozmieszczone poprawnie i nie doskwiera ich brak. Ciekawostk take jest fakt, e map mona odkry w 200%. Jednym sowem zamek jest pikny, a jego zwiedzanie sprawia wielk przyjemno, szkoda tylko, e nie wykorzystano caej moliwej przestrzeni na mapie.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
3. Przeciwnicy

  Potwory w grze s bardzo ciekawie wymylone i wykonane. Jest ich bardzo duo i pasuj do swojego „miejsca zamieszkania”. Natkniemy si wic na starych znajomych (chodzce zbroje, szkielety itp.) ale te zobaczymy wiele nowych twarzy ;-). Najwiksz atrakcj stanowi Boss'owie. Jest ich wielu i stawiaj nieraz przed graczem wielkie wyzwanie. Niektrzy z nich sprawiaj tym wiksze wraenie poniewa zajmuj wiksz przestrze ni cay ekran! Walka z nimi to niezapomniane przeycie (nawet jeeli nie naley do trudnych). Jest tu take powrt do pomysu z walk z wasnym sobowtrem (wykorzystanym w poprzednich jak i kolejnych produkcjach). Nie mam zastrzee co do jakoci napotykanych przeciwnikw, ale ocen znacznie podnosz walki z Boss'ami.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
4. Grafika

  Grafika jest mocn stron Symfonii Nocy. Wprawdzie piksele s wyranie widoczne ale trzeba przyzna, e jeszcze adne piksele nie byy tak pikne w Castlevanii :-). Pikne ta sprawiaj wraenie przestrzennoci pomieszcze (tylko tych z zaoenia wikszych), pod pync w podziemnej rzecze odzi rozbryzguje si woda, a efekt spopielajcych si Boss'w pozostawia trway lad wrd wrae z gry. Efekt nieba (podobny w trylogii na GBA te jest piknie wykonany ale nie robi a takiego wraenia ze wzgldu na wielko ekraniku) w kaplicowych wieach jest przepikny, a bujajce si pod naporem ng Alucard'a dzwony to istna poezja na tle tych piknoci. Ciekawy jest take efekt poczenia grafiki 2D z efektami lub tem w 3D. Czy musz pisa co wicej?

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
5. Muzyka i efekty dwikowe

  Nie bdzie przesad jeeli powiem, e cieka dwikowa do Symfonii Nocy to prawdziwe arcydzieo (ktre dobrze si sprzedao take jako osobna pyta ;-)). Muzyka pasuje do miejsc, w ktrych umila nam gr. W czasie penetracji jaski pod zamkiem towarzysz nam dwiki pianina, w kaplicach chry, a w wiey zegarowej - elektryczna gitara. Tego nie da si opowiedzie, to trzeba posucha samemu! Efekty dwikowe natomiast pasuj do caoci i nie mam do nich zastrzee.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
6. Grywalno

  Pod tym wzgldem gra jest wietna! Czyli nie odstaje od innych czci serii :-). Po raz pierwszy twrcy zaserwowali graczom moliwo penetrowania zamku na wasna rk co byo ju wystarczajcym powodem do zagrania w Symfoni Nocy. Dzisiaj te gra sprawia multum przyjemnoci, gwnie za spraw dbaoci o szczegy. Ciekawostk, ktra dodatkowo urozmaica zabaw jest moliwo korzystania z pomocy magicznych pomagierw. Zdobywaj oni dowiadczenie co pozwala na trenowanie wasnych zwierzakw, a przez to dodatkow zabaw. Po przejciu gry ma si jeszcze moliwo zagrania Richter'em Belmont'em co take urozmaica zabaw.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
7. Poziom zmian i nowych pomysw

  Nie da si nie przyzna, e wszystkie pomysy byy tutaj nowe - dostpno zamku, obszerno ekwipunku (biorc pod uwag take uzbrojenie, ktrym posuguje si Alucard... nie moe w kocu uywa sawetnego bata), mnogo przeciwnikw, wielkie rozmiary Boss'w... dugo by wymienia. Bez przesady mona powiedzie, e Symfonia Nocy bya kamieniem milowym serii. To ona wyznaczya nowe standardy, ktre potem zadecydoway o wygldzie trylogii na GBA (na tym oczywicie nie koczc). Dlatego wanie naley jej si to miano.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
8. Dugo

  Penetracja caej warstwy fabularnej gry oraz obejrzenie zamku w caoci i zbadanie dziaania licznych przedmiotw zajmuje duo czasu. Dochodzi do tego moliwo trenowania wasnych pomagierw (jeeli chcemy pozna moliwoci wszystkich piciu to zajmie to bardzo duo czasu) i gra Richter'em. Wszystkie te atrakcje pozwalaj cieszy si gr bardzo dugo (od kilku do kilkunastu godzin) ale to ju niestety standard (kiedy byo inaczej) i mona tylko powiedzie, e mogoby by jeszcze duej.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10



Recenzja nie zostaa przystosowana
do nowego systemu oceniania

-/10




Podsumowanie

  Symfonia Nocy to wspaniaa produkcja z pikn opraw audiowizualn i wielk grywalnoci. Do tego dochodzi dugi czas zabawy i wcigajca fabua. Kady fan serii powinien zagra w t pozycj, podobnie jak Ci, ktrzy chc zacz przygod z seri.

Informacje dodatkowe
  UWAGA! Wszystkie ponisze informacje prosz traktowa jako potencjalnie zdradzajce sekrety gry! Jeeli nie ukoczylicie czci serii, ktrej one dotycz to przegldacie je na wasn odpowiedzialno!

INNE

Recenzje
  Ponisze adresy pomog Wam pozna opinie rnych osb na temat tej czci serii. Jeeli znacie inne warte przeczytania recenzje dajcie mi zna, a z chci umieszcz je na tej licie. Pamitajcie, e teksty te mog (aczkolwiek nie powinny) zawiera spoilery!

OPINIE ZZA MURW
Jzyk: Angielski
Ocena: 9,0/10
Jzyk: Angielski
Ocena: 8,9/10
Jzyk: Polski
Ocena: Brak

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.