Super Castlevania IV


Data premiery:
Czas akcji:
Tumaczenie nazwy:
Platforma:
Emulator:
1991
1691
*****
SNES
ZSNES

1. Fabua

  Fabularnie Super Castlevania IV nie poraa. Najwikszym mankamentem jest fakt, e caa opowie jest powtrk (remake) z pierwszej czci serii na NESa. Jedyne modyfikacje jakie wprowadzono w fabule s czysto kosmetyczne... mianowicie uwiadczy mona krtki prolog. Natkn mona si te na takie znajome smaczki jak scena ze spadaniem do jaski pod zamkiem. W porwnaniu z nielicznymi jak na tamte czasy poprzednikami nie sprawiao to moe takiego sabego wraenia jak dzisiaj ale jeeli jestecie nastawieni na skomplikowan i wcigajc fabu... to nie tutaj...

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
2. Projekt zamku

  Pod tym wzgldem gra bardzo pozytywnie zaskakuje. Pomimo, e po powtrce z fabuy mona si te spodziewa identycznego miejsca akcji to tak wanie nie jest. Wszystkie etapy s opracowane ciekawie. Znalazo si take miejsce na kilka bardzo fajnych pomysw. Na pocztku kadego poziomu widzimy map, ktra pokazuje w jakim miejscu si znajdujemy. Wdrwk zaczynamy w pewnej odlegoci od zamku i musimy najpierw przebrn dziedziniec, stajnie, jaskinie, lasy, ruiny staroytnego miasta... jednym sowem atrakcji jest duo. Podobnie z samym zamkiem, w ktrym odwiedzimy Wielki Hol, bibliotek, podziemia, Wie Zegarow, Sal Tronow oraz... skarbiec. Wszystkie te lokacje a kipi ciekawymi pomysami, puapkami, zaskakujcymi elementami. Osoby odpowiedzialne za ich wygld take si postaray. Nie ma tam miejsca, ktrego nie chciaoby si ponownie odwiedzi. Bez dwch zda jest to jeden z najlepszych projektw zamku wrd Castlevanii podzielonych na poziomy.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
3. Przeciwnicy

  O dziwo wrd przeciwnikw znalazo si miejsce dla cakiem nowych istot. Wikszo z nich nie wesza na stae do rodzinnej gromadki ale na pewno sprawia, e ta jedna cz staa si duo bardziej barwna. Oczywicie nie zabrako starych znajomych takich jak szkielety rnego rodzaju, chodzce zbroje, kamienne gowy i wiele innych. Wrd nowych warto wspomnie o nietypowej odmianie Hopper'w, rkach z obrazw, latajcych gremlinach, licznych zwierztach, potworw skadajcych si z lici, ktre tylko czekaj a wybierzesz w lesie wanie ich rewir, latajce gowy koni i inne temu podobne straszyda. Jednak najciekawsze nowoci dotycz Boss'w. We morskie, taczca para ze szpadami, kamienny golem, wielka czaszka i pewna bardzo ciekawa odmiana wielkiego nietoperza. To nie wszystko ale jedynie grajc w Super Castlevania IV mona odczu jak wiele pracy twrcy woyli w t gr, a przede wszystkim - jak bardzo chcieli stworzy co nowego.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
4. Grafika

  Grafika to zdecydowanie najmocniejszy po muzyce i grywalnoci element gry. Lokacje zrobione s z wielk dokadnoci, animacje bohatera i potworw ciesz oko, a ta dopeniaj caoci. Do tego dochodz drobne smaczki jak rozpryskujca si pod stopami bohatera woda, koyszce si na wietrze licie, byszczce kruszcem firany w skarbcu (nie mwic, e ta lokacja najbardziej cieszy szczegami, gwnie spodoba mi si pomys potpionych za skpstwo dusz, ktre unosz si tam w powietrzu), wodospady wrd ska poronitych mchem... dugo by wymienia. W grze s te miejsca gdzie zastosowano rne smaczki graficzne, ktre prawdopodobnie SNES jest w stanie wspomaga. Najlepszym tego przykadem s dwa pokoje w pewnej baszcie przed zamkiem (penej puapek swoj drog). Jeden z nich obraca si wok wasnej osi (nie mwic, e na cianach s kolce), a drugi jest w ksztacie trjwymiarowej tuby, ktra obraca si w tle sprawiajc naprawd wietne wraenie. Co tu duo mwi, nad grafik twrcy take spdzili mnstwo czasu.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
5. Muzyka i efekty dwikowe

  Dwiki, ktre dobiegaj do naszych uszu s w tej czci szczeglne. Kady utwr muzyczny szybko wpada w uchu i przyapaem si nie raz nucc sobie niektre z nich poza domem. Efekty dwikowe take s dobrej jakoci. Nie przeszkadzaj w grze, ani nie wyrniaj si zbytnio, czyli wietnie speniaj swoj rol. Najbardziej charakterystyczny jest chyba pierwszy utwr z dziedzica. Zaryzykuj nawet stwierdzenie, e razem z gwnym motywem Castlevanii stanowi zgrany duet. Muzyka jest wic na wysokim poziomie do czego seria zdya nas ju przyzwyczai. Warto jednak gbiej wsucha si w dwiki z Super Castlevania IV. Nie s to wprawdzie nowoczesne utwory symfoniczne ale na pewno wyrniaj si wrd muzyki elektronicznej.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
6. Grywalno

  Tej grze odmwi nie mona. Od pocztku do koca wciga ona jak magnes. Przypominaj si wtedy czasy pierwszej Castlevanii na NESa, gdy samo odkrywanie nowych pomieszcze dawao sporo frajdy. Tutaj jednak mamy duo wiksze pole do popisu. Bohater nie jest ju tak „sztywny” jak poprzednio, tym razem moe atakowa batem we wszystkich kierunkach, krci nim (efekt identyczny jak w Harmony of Dissonance), oraz porusza si kucajc. Sprawia to, e rozgrywka staje si ciekawsza i bardziej zrnicowana. Granie w t cz to czysta przyjemno. Ma na to wpyw take poziom trudnoci, ktry jest bardzo dobrze wywaony. Jednym sowem w t gr gra si nie dla fabuy, ale dla wietnej zabawy pyncej z akcji.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
7. Poziom zmian i nowych pomysw

  Niestety ilo zmian wzgldem pierwszej czci serii, jeeli chodzi o mechanik, nie jest dua. Gra nadal jest podzielona na poziomy. Najwiksz zmian jest wczeniej wspomniana swoboda ruchw bohatera. Poza tym po tej grze wida jaki postp technologiczny dokona si na rynku konsol przez cztery lata. Mechanika i poziom zmian wzgldem poprzednich czci to cae szczcie nie wszystko. Super Castlevania IV ma bowiem wiele mniejszych wspaniaych pomysw, ktre zaowocoway ciekawymi lokacjami, potworami i mnstwem szczegw w caoci. Nie sposb przej obok tego obojtnie. Twrcy zachowali wic satysfakcjonujc rwnowag midzy star znan Castlevani, a nowymi moliwociami technologicznymi i idcymi za nimi zmianami.

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10
8. Dugo

  Biorc pod uwag, e midzy etapami dostajemy password, dziki ktremu nie musimy ponownie dochodzi do danego momentu, gra nie wydaje si ju taka duga. Z drugiej strony jest ona bardzo grywalna i nawet po kilkukrotnym jej ukoczeniu chtnie si do niej wraca. Czy trzeba dodawa co jeszcze?

Wzgldem pozostaych Castlevanii: -/10



Recenzja nie zostaa przystosowana
do nowego systemu oceniania

-/10




Podsumowanie

  Super Castlevania IV to z pewnoci jedna z najlepszych czci serii. Jest ona wprawdzie fabularn powtrk z pierwszej czci serii ale tak poza tym to cakiem inna i o wiele bogatsza we wszystkie elementy gra. Jeeli sdzicie, e Castlevanie podzielone na poziomy s najlepsze to w ten tytu koniecznie musicie zagra. Polecam take osobom, ktre nie miay stycznoci z seri.

Recenzje
  Ponisze adresy pomog Wam pozna opinie rnych osb na temat tej czci serii. Jeeli znacie inne warte przeczytania recenzje dajcie mi zna, a z chci umieszcz je na tej licie. Pamitajcie, e teksty te mog (aczkolwiek nie powinny) zawiera spoilery!

OPINIE ZZA MURW
Jzyk: Polski
Ocena: Brak

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.