Dracula X: Rondo of Blood

Ekranu tytuowego
chwilowo brak...

Data premiery:
Czas akcji:
Tumaczenie nazwy:

Platforma:

Emulator:
1993
1792
Rondo Krwi
(Krg Krwi)
TurboGrafx-16
(PC Engine)
*****

Autorem tekstu jest Metal Sonic!
1. Fabua

  Jest rok 1792. Okrutny hrabia Dracula powrci do ycia dziki magii mrocznego kapana imieniem Shaft. Po zebraniu swojej mrocznej armii, hrabia wysya swoje siy na ma wiosk, ktrej jednym z mieszkacw jest Richter Belmont - czonek legendarnego klanu owcw wampirw. Potwory wdzieraj si do osady i cakowicie j niszcz. Nie do na tym - Dracula zjawia si osobicie i porywa dziewczyn Richtera - Annette, modziutk Mari Renard oraz kilka innych dziewczt i zabiera je do Castlevanii, gdzie maj zosta zoone w ofierze... chyba, e Richter bdzie mia co do powiedzenia w tej sprawie ;-). Nie tracc czasu chwyta za swj bicz - "Zabjc Wampirw" i rusza ratowa swoich bliskich. Czy mu si powiedzie, to zaley ju tylko od Gracza. Jest to ju 10-ta gra z serii "Castlevania", co sugeruje litera "X" w tytule. Wprowadzono w niej szereg wielkich zmian, o ktrych nieco niej. Sama historia trzyma klimat serii i naley si jej typowa ocena.

Werdykt Metal Sonica: 5/10
2. Projekt zamku

  Nie zaczynamy od razu w Castlevanii - najpierw musimy przebi si przez ponce miasteczko Veros. Czasem z okien domw wyskocz na nas demony, przy wyjciu z miasta drog bd blokowa wielkie Golemy, a przed bram zamku czeka na nas pierwszy ze sugusw Draculi, ktrego jednak pokonamy bez wikszego trudu. Po dostaniu si do wntrza budowli dostrzeemy tak dobrze znane elementy z Gwnego Holu, mroczne lochy, niebezpieczn Wiee Zegarow i sawetne schody, owietlone wiatem ksiyca, prowadzce do ostatecznej rozprawy... Bez dwch zda - najsynniejsze komnaty zamku s tutaj obecne i za to naley si duy plus. Ponadto, tak jak w Dracula's Curse przyjdzie na zwiedzi statek duchw i wiele innych znanych miejsc...

Werdykt Metal Sonica: 7/10
3. Przeciwnicy

  Jak to zwykle bywa pocztkowe istoty nie s trudne do pokonania... czy aby na pewno? Ju na pierwszym poziomie spotkamy twarde jak skaa Golemy, ktrych zniszczenie moe nam troch zaj. Pniej jest jeszcze gorzej: denerwujce Gowy Medusy tylko czekajce na odpowiedni moment by strci nas w przepa, czy te Zbroje Lordowie, ktrych ataki s nie mniej grone od ciosw niektrych bossw! Skoro o bossach mowa... w grze zaimplementowano miy throwback do pierwszej Castlevanii. Zanim zmierzymy si z Shaftem przyzwie on tak dobrze znane nam potwory - Wielkiego Nietoperza, Medus, Mumi i... Frankiego :-). Kady z nich przeszed kosmetyczny i techniczny lifting, wic starcie jest co najmniej emocjonujce ;-). Poza tym spotkamy kilku znanych "przystojniakw", w tym obowizkowo Death! Za rnorodnoci przeciwnikw niechaj wiadczy fakt, e ponad poowa sprite'w w grze zostao przeniesiona do Symfonii Nocy i kilku pniejszych gier (m.in. Aria of Sorrow), a to o czym wiadczy, czy nie?

Werdykt Metal Sonica: 7/10
4. Grafika

  Poniewa PC Engine mia duo wicej mocy ni SNES czy Genesis, tak wic efekty graficzne w tamtych czasach byy szczytem osigni (co nie znaczy, e dzi s gorsze ;-)). Kady z przeciwnikw ma rn animacj mierci, charakterystyczn tylko dla tego wroga. Szczeglnie efektownie gin Death, czy te... Richter. Animacja jest pynna i nie skacze nawet podczas najwikszej zadymy ;-).

Werdykt Metal Sonica: 7/10
5. Muzyka i efekty dwikowe

  Chyba mog miao stwierdzi, e muzyka w Rondzie Krwi do czasu pojawienia si Symfonii Nocy bya najlepsza w swoim rodzaju. Zostaa utrzymana w stylu Pop i Progressive Rock, co oznacza, e synne utwory, takie jak "Vampire Killer", "Bloody Tears" (uwaam, e ta gra ma jedn z lepszych wersji tego utworu, ktry jest moim ulubionym), czy te "Beginning" zostay zaaranowane i wystpuj w utworze "The Den", granym na przedostatniej planszy jako muzyczna skadanka. Pojawio si te kilka utworw z pierwszej Castlevanii w nowej wersji i, co najwaniejsze, Dracula wreszcie dosta swj wasny utwr! "Dance of Illusions", czyli "Taniec Iluzji" od tamtej pory pojawi si w wielu grach z serii i do dzi jest utworem idealnie odwzorowujcym walk z Dracul, ktry co chwila teleportuje si w rne miejsca i atakuje nas ognistymi kulami, przy okazji syszymy jego diabelski miech. Wanie: jest to pierwsza cz serii "Castlevania", w ktrej postacie mwi!!! Kiedy po raz pierwszy usyszaem sowa prologu, byem oszoomiony. miech Death i dialogi Richtera z uwolnionymi dziewczynami, plus rozmowa Draculi z Annette wywary na mnie wielkie wraenie. Chocia postacie mwi tylko w jzyku japoskim (gra nigdy nie pojawia si poza ni, a do teraz - szczegy niej :-)) to akurat nie ma wikszego znaczenia - nawet nie rozumiejc co mwi, mona si domyle o co chodzi. Do dzi uwaam, e ta gra najlepiej przedstawia miech Draculi ;-).

Werdykt Metal Sonica: 8/10
6. Grywalno

  Jeli mylicie, e gr mona ukoczy tylko w jeden sposb i tylko jako Richter, jestecie w bdzie. Jeli uwolnimy podczas gry modziutk Mari i, nie daj Boe, nastpi "Game Over", moemy po rozpoczciu nowej gry wybra, czy chcemy gra jako twardy pogromca wampirw, czy moe jako delikatna, ale jake zwinna Maria. Dodatkowo podczas gdy Richter korzysta ze znanych nam mistycznych broni - wody wiconej, greckiego krzya, czy topora. Maria zamiast tych broni ma swoich zwierzcych pomocnikw! I tak np. Smok zastpuj Krzy, Kotek - Wod wicon, a piewnik - now bro, jak jest wita Ksiga dziaajca jak tarcza. Gr mona skoczy na kilka sposobw - nie musimy za kadym razem zalicza tych samych poziomw. W niektrych miejscach moemy natrafi na skrty, dziki ktrym moemy nawet unikn spotkania z bossem... tylko po to, by wpa na innego! Jakby na to jednak nie patrze, zabawa jest przednia!

Werdykt Metal Sonica: 8/10
7. Poziom zmian i nowych pomysw

  W porwnaniu do poprzednich czci, wprowadzono dwie wane zmiany. Mianowicie po raz pierwszy posta moga korzysta z umiejtnoci "Item Crash", ktra za wiksz ni zwykle ilo serc pozwala wykona silny atak, ktry najczciej oczyszcza ekran z normalnych wrogw lub zadaje powane obraenia bossom. Poza tym KADY z wrogw, ktrych napotkamy podczas wdrwki przez zamek ma co najmniej dwa rne rodzaje atakw. Dla przykadu: wcznicy mog naciera swoj broni lub broni si przy jej uyciu. Przywrcono te kilka wietnych patentw z poprzednich czci, m.in. rne grywalne postacie, moliwo wybrania alternatywnej cieki, czy wspomniane utwory w nowej aranacji.

Werdykt Metal Sonica: 7/10
8. Dugo

  Jak wikszo gier z pierwszej poowy lat 90., gr mona skoczy w jeden dzie. Ale prawdziwi Gracze bd zapewne chcieli sprawdzi, jakie s rnice w rozgrywce, gdy raz kontroluje si twardego owc wampirw, a innym razem - ma dziewczynk w rowej sukience ;-). Nie mwic ju o tym, e scenki podczas uwalniania dziewczt jako Richter s zgoa inne od tych z udziaem Marii. Sprawdcie sami ;-). Jedyne na co mona narzeka to fakt, e po zaatwieniu Draculi jako Maria, obejrzymy bodaje najbardziej dziecinne zakoczenie w serii! C, nikt nie jest doskonay...

Werdykt Metal Sonica: 7/10



Werdykt Metal Sonica:

7,00/10




Podsumowanie

  Ta cz zrewolucjonizowaa ca seri. Nie bez powodu jest uznawana za wity Grall wrd jej fanw. Posiadacze PSP mog zaciera rce z radoci, bo ten tytu trafi na ich konsolk wraz z remakiem tej gry i Symfoni Nocy, pod wsplnym tytuem "Castlevania: The Dracula X Chronicles". Premiera w okolicach padziernika.

Informacje dodatkowe
  UWAGA! Wszystkie ponisze informacje prosz traktowa jako potencjalnie zdradzajce sekrety gry! Jeeli nie ukoczylicie czci serii, ktrej one dotycz to przegldacie je na wasn odpowiedzialno!

FABUA
ZAMEK
UMIEJTNOCI
INNE

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.