Castlevania: Order of Ecclesia
Zapowied

  Zakon Eklezji to jedna z trzech obecnie zapowiedzianych Castlevanii, a jednoczenie ta, ktra ukae si najwczeniej ze wszystkich. Najpierw pojawi si w USA, ju na dniach. Z pewnoci kady fan serii czeka na ten moment z zapartym tchem. Pogoski o Order of Ecclesia kryy ju bowiem od bodaje roku. Ona sama zostaa oficjalnie zapowiedziana niedawno - w okolicach maja (wtedy te poznalimy jej podtytu), podczas, gdy fani pierwsze materiay z niej zobaczyli za spraw przecieku, ktry mia miejsce ju w styczniu. Bdzie to trzecia cz serii na konsolk NDS, mechanik nawizujca do swoich poprzedniczek. Jednym sowem - bdzie tu wszystko to, co w serii kochamy najbardziej. Zapraszam do lektury!

Castlevania: Order of Ecclesia
Co mi zrobisz, jak mnie zapiesz?
Castlevania: Order of Ecclesia
Na palce miejsca Shanoa poleca okady z lodu

Fabua
  Zakon Eklezji w chronologii serii usytuowa naley zaraz za Symfoni Nocy - z nieznanych powodw Richter Belmont nie moe dalej kontynuowa walki ze zem „rozsiewanym” przez wci odradzajcego si hrabiego Dracul i... znika (tutaj zaczyna si jeden z najmniej, pki co, wytumaczonych okresw w chronologii Castlevanii). Nie majc przedstawiciela rodu, ktry do tej pory wykonywa za nich wikszo czarnej roboty, ludzie musz znale inny sposb, aby przeciwstawi si ksiciu ciemnoci i jego sugom.

  W ten sposb zaczynaj si pojawia rnego rodzaju organizacje, starajce si wynale bro mogc im zapewni zwycistwo w tej nierwnej walce. Jedn z nich jest tytuowy zakon, ktry na tym polu odnosi najwiksze sukcesy. Kieruje nim niejaki Barlowe. Oprcz niego poznamy take jego ucznia Albusa oraz bohaterk, w ktrej rol przyjdzie nam si wcieli - Shanoa'. Obaj stanowi zbrojne rami zakonu. O ile jednak Albus lubuje si w broni palnej (prawdopodobnie w jaki sposb wspomaganej magicznie), o tyle najwiksz broni Shanoa'y jest... ona sama. Nosi bowiem trzy tajemnicze tatuae - po jednym na kadym z ramion i trzeci na plecach. Pozwalaj jej one pochania magiczne glify, ktre daj jej przerne magiczne umiejtnoci.

Castlevania: Order of Ecclesia
Przykad nowego stylu graficznego
w rysunkach postaci
Castlevania: Order of Ecclesia
Czowiek za burt!

  Historia zaczyna si, gdy bohaterka bierze udzia w prowadzonym przez Barlowe'a rytuale. Ma on na celu uzyskanie przez ni kontroli nad glifem zwanym Dominusem, ktry stanowi jedyn bro mogc rwna si z moc Draculi. Jak jednak nietrudno si domyle, co idzie niezgodnie z planem - pojawia si Albus i kradnie Dominusa gwatownie przerywajc rytua. Koczy si to utraceniem przez Shanoa' wszelkich wspomnie i magicznych umiejtnoci danych jej przez glify.

  W ten sposb zaczyna si bdzie gra - nastpnie zostaniemy pokrtce zaznajomieni z pewnymi nowociami w mechanice (podczas prowadzonego przez Barlowe'a treningu, majcego przypomnie bohaterce o jej bojowych moliwociach) i ruszymy za Albusem, aby ostatecznie odzyska potrzebnego do pokonania Draculi Dominusa oraz... dowiedzie si, jakimi pobudkami kierowa si ucze Barlowe'a kradnc tak wany dla powodzenia misji zakonu glif.

Castlevania: Order of Ecclesia
I pomyle, e wystarczyo rzuci
tam dziesi zotych...
Castlevania: Order of Ecclesia
Cloudowi ju podzikujemy

System
  Jak ju zdylimy si przyzwyczai, ponownie natkniemy si na nieco zmodyfikowany „system”, na ktrym gra jest oparta. Ten w Zakonie Eklezji, tradycyjnie w przypadku czci na NDS-a, ponownie jest zmienion wersj tego, znanego nam z Arii of Sorrow na GBA. Gwn jego ide jest pozyskiwanie nowych umiejtnoci bezporednio od przeciwnikw, naturalnie przy odrobinie szczcia. Tutaj polowa bdziemy na glify - unoszce si w powietrzu symbole, ktre bohaterka potrafi „pochania” za pomoc swoich tatuay. Znale je moemy eksplorujc lokacje lub pokonujc napotkane stwory. Gdy po zabiciu jakiej maszkary na jej miejscu pojawi si glif, musimy czym prdzej „pochon” go przytrzymujc pewien czas jeden przycisk. Wyglda na to, e znikaj one do szybko, prawdopodobnie wic czsto trzeba bdzie wybiera midzy dalsz walk, a prb zdobycia glifu, odsaniajc si przy tym jednak na ataki przeciwnikw.

  Glify stanowi jedyn bro w grze, nie dziwota wic, e ich efekty w wielu przypadkach przypominaj to, co tak dobrze znamy z poprzednich czci serii. Shanoa „wyczarowuje” znane nam rodzaje broni (zawsze na czas jednego ciosu), czy korzysta z podobnych czarw, jak te, ktre ju mielimy okazj widzie. Naturalnie „starzy znajomi” bd wspierani cakiem nowymi, stworzonymi specjalnie dla Shanoa'y. Trudno mi mie cakowit pewno, e poprawnie oddzielam nowe pomysy od starych, niemniej na zwiastunach uwag przykuwaj wszelakie przywoania - bohaterka otacza si walczcymi po jej stronie sowami, czy zamieniajcymi przeciwnikw w kamie meduzami. Wida take, e istnie bdzie moliwo przemiany w rnego rodzaju demony, nad ktrym tym razem prawdopodobnie bdziemy mieli pen kontrol (poprzednio byy to szturmy w konkretnym kierunku, cho same bestie, ktrych ksztat przybieralimy, take byy duo wiksze).

Castlevania: Order of Ecclesia
Piaskowy „rekin” w akcji
Castlevania: Order of Ecclesia
Screen jak malowany

  O ile wrd glifw jest moliwo atakowania materialnymi ostrzami, o tyle naley pamita, e nadal s to „jedynie” ataki magiczne. W zwizku z tym kady cios kosztuje nas pewn ilo specjalnej energii. Cae szczcie ta uzupenia si wyjtkowo szybko, musimy jednak w tym czasie przerwa korzystanie z glifw, co oznacza konieczno zmiany taktyki z ofensywnej na defensywn. Naley take pamita, e o wiele silniejsze glify bd nam zabiera znacznie wicej energii magicznej. Gdy wemiemy jeszcze pod uwag, e oprcz niej nie ma adnej ofensywnej alternatywy, tworzy nam si ciekawa mieszanka - ta cz serii bdzie wymagaa zupenie innego podejcia do taktyki walki. Miejmy jedynie nadziej, e twrcy nie zepsuj tej wizji i bardzo powanie podejd do kwestii zbalansowania tego systemu.

  Oprcz samych glifw wikszo rozwiza w mechanice pozostanie niezmieniona, wic, jak zwykle, kada osoba, ktra miaa styczno z czciami serii na NDS-a nie powinna mie najmniejszych problemw z szybkim przystosowaniem si. Nadal na grnym ekranie znajdowa si bdzie mapa danej lokacji lub statystyki naszej postaci (do wyboru przyciskiem „Select”), na dolnym za akcja. Wykorzystanie ekranu dotykowego prawdopodobnie wci bdzie ograniczone do minimum. Co do sterowania - najwaniejsz w nim zmian bdzie sposb atakowania. Z poszczeglnych glifw (na obu ramionach i na plecach) korzysta bdziemy za pomoc przyciskw Y, X, R. Dwa pierwsze dziel midzy sob t sam list (niczym obie donie w Symfonii Nocy) - jeeli posiadamy dwa takie same glify, moemy wyekwipowa je jednoczenie. Wtedy korzystajc z nich na przemian wykonujemy ataki duo szybciej, za gdy uyjemy ich jednoczenie wykonamy atak specjalny, ktry kosztowa nas bdzie ju pewn ilo serduszek (znajdowanych np. w rozbijanych wiecznikach). Przycisk R jest prawdopodobnie zachowany dla bardziej specyficznych glifw. Do niego przypisany jest midzy innymi potrzebny do poruszania si w wielu miejscach Magnes (o nim za chwil). Pozostaa kontrola zdaje si by identyczna jak to, co ju znamy - poruszanie si, kucanie, szybkie uniki. Wprowadzono natomiast nowy sposb chowania przed nami przedmiotw - skrzynie. Nie jest to jednak nic szczeglnego - po naciniciu strzaki w gr skrytka otwiera si i otrzymujemy znajdujcy si w niej przedmiot. Ciekawszy jest pomys ze skrzyniami ukrytymi pod ziemi. Nie wiadomo na ich temat zbyt wiele, ale mona si domyla, e po kucniciu w podejrzanym miejscu skrzynka po prostu „wyronie” spod ziemi (jak na jednym z opublikowanych zwiastunw).

Castlevania: Order of Ecclesia
Widok na dwa ekraniki NDS-a jednoczenie
Castlevania: Order of Ecclesia
Wicej was matka nie miaa!?

Lokacje
  Twrcy ju od jakiego czasu konsekwentnie kontynuuj ide poczenia ze sob otwartoci wiata z podziaem na lokacje. Pocztkowo efekty moglimy podziwia w Portrecie Ruin, gdzie z lokacji centralnej - Castlevanii (zamek Draculi), moglimy zwiedza „wntrza” magicznych portretw, z czego kady by osobn lokacj, posiadajc wasn map i charakterystyczny klimat. Do powrotu do korzeni przekonywa nas take wydany w poprzednim roku The Dracula X Chronicles, czyli bogaty w dodatki remake Rondo of Blood - gry, ktra znana jest ze swojego nietypowego poczenia nieliniowo z podziaem na pojedyncze etapy. Nie zapominajmy take o prawdziwym „staruszku”, ktry take ma tutaj wiele do powiedzenia - Castlevania II: Simon's Quest na NES-a. Gra dzisiaj ju co prawda praktycznie niegrywalna (ze wzgldu na mczce podejcie do Gracza), ale trzeba przyzna, e ambitnie prbowaa wyprzedzi wasne czasy - bya to pierwsza Castlevania z otwartym terenem dziaa!

  Po co o tym pisz? Gdy w Zakonie Eklezji poczono ze sob wspomnian Simon's Quest z Portretem Ruin - z lokacji centralnej, czyli bazy zakonu (Fort Ecclesia, w ktrym prawdopodobnie bdziemy mogli kupowa przedmioty i otrzymywa przydatne wskazwki), bdziemy wyrusza w rozmaite zaktki... Transylwanii! Niczym Simon w jednej ze swoich przygd przemierza wic bdziemy nie tylko wntrza budynkw, ale przede wszystkim tereny w pobliu zamku Draculi. Do miejsc docelowych dostawa si bdziemy za porednictwem mapy wiata gry. cznie lokacji ma by ponad dwadziecia i jeli ich rozmiary dorwnaj chociaby magicznym portretom z drugiej czci serii na NDS-a, to gra faktycznie bdzie si moga pochwali bardzo duym terenem dziaa!

  Biorc pod uwag, e tym razem twrcy skupiaj si na oddaniu w nasze rce wikszego skrawka ziemi do zbadania, nie dziwi fakt, e wikszo lokacji to otwarte przestrzenie. W poszukiwaniu glifw Shanoa zwiedzi lasy i jaskinie, ale bd take takie miejsca, jak opuszczony klasztor, czy lokacja podwodna - w pobliskim jeziorze. Na filmach i screenach mona si dopatrzy take takich ciekawostek, jak przesmyk skalny z drewnianymi mostkami midzy dwoma cianami, pokj, po ktrym poruszaj si krgi wiata, zupenie, jakby nas szukay, czy jaskinia, ktra jako ywo przypomina t z Super Castlevania IV na SNES-a. Wyranie bdzie take jaki wiat zwizany z piaskiem, by moe teren dotknity susz (w tle wida wyschnit traw i drzewa). Na koniec zostawiem za swojego faworyta - katakumby ze wietnym czaszkowym designem! ciany i wszystko wok skada si z ludzkich szkieletw! Rwnie obiecujco prezentuj si tam ta (to jedno w trakcie walki z bossem robi szczeglne wraenie), cho nie s trjwymiarowe, jak w niektrych przypadkach.

Castlevania: Order of Ecclesia
Burek, do nogi!
Castlevania: Order of Ecclesia
Rybki nie lubi prdu...

  Oczywicie gdzieniegdzie natrafimy na puapki, za niektre z nich - jak kolce, bdzie mona omin z pomoc wspomnianego wczeniej Magnesu. Wystarczy znale wiszce w powietrzu metalowe kko i z pomoc tego glifu zawisn koo niego w bezruchu. Nastpnie za wychylamy si w ktrym kierunku, aby zaraz potem „wystrzeli si” w przeciwn stron i ewentualnie „zapa” kolejnego takiego obiektu. Z tego co wida na filmach bdzie to miao znaczenie nie tylko podczas poruszania si po zamku, czy omijaniu przeszkd, ale take podczas walk z niektrymi bossami. Prawdopodobnie nie bdzie to jedyny glif odpowiedzialny za dostawanie si do wczeniej niedostpnych miejsc, ale nie wiadomo na ten temat zbyt wiele. Mona si jedynie domyla, e ktry bdzie odpowiedzialny za oddychanie pod wod (by moe bdzie te taki, przypieszajcy poruszanie si w niej). Na zwiastunach wida take, e „pochaniajc” jaki glif bohaterka kruszy i roztapia ld w jaskini, w ktrej si znajduje (w tle take wida znikajc lodow powierzchni - adny efekt). By moe bdziemy w stanie take odwraca ten proces i w ten sposb zamraa rne ciecze, po czym np. wykuwa sobie w nich drog (zwrcie uwag na wodospad na jednym ze screenw).

  Warto te wspomnie o wiosce (wioskach?). Na pierwszym zwiastunie wida czowieka stojcego w dziwnym wietle. Domylam si, e w ten sposb oznaczani bd mieszkacy, ktrzy po uwolnieniu od tej zej siy bd nam dawa zadania do wykonania (tego pierwszego nie jestem pewien, questy za zostay przez twrcw oficjalnie potwierdzone). Z pewnoci kontynuowanie pomysu z misjami pobocznymi z Portretu Ruin urozmaici gr, zwaszcza biorc pod uwag, jak duy teren zostanie oddany do naszej dyspozycji.

Castlevania: Order of Ecclesia
Te jaskinie... wspomnie czar...
Castlevania: Order of Ecclesia
Zamiana w demona. Dla jasnoci - Shanoa
to ta po prawej :)

Przeciwnicy
  Twrcy zapowiedzieli, i korzystaj z nowego narzdzia, ktre pomaga im w „konstruowaniu” wikszych przeciwnikw. Prawdopodobnie mowa tutaj o gigantach, ktre skaday si z kilku osobno animowanych elementw (jak np. rce i tuw u wielkich kroczcych zbroi z poprzednich czci na NDS-a). Pozwala to spekulowa, e spotkamy wiele nowych, duych maszkar do pokonania.

  Naturalnie nie zabraknie starych znajomych (take po liftingu - jak zombi, demony, czy zjawy), tradycyjnie pojawi si take nowe maszkary. Wrd nich ciekawie prezentuj si ogromne „ryby” w gbinach, czy kroczcy szkielet drapienego dinozaura z czerwonymi „lepiami”. Jednak najwaniejsi s i tak bossowie. Wrd tej ekipy wida starego druha - potwora Frankensteina, ale wikszo towarzystwa wczeniej si w Castlevanii nie pokazywaa, jak np. ogromny, podobny do skorupiastego owada, stwr z ludzk twarz na „czole”, gigantyczny szkielet, piaskowy „rekin”, czy przypominajce raka monstrum, ktre bdzie nas ciga w gr wiey (tego jeszcze nie byo, cho pomys przywodzi na myl walk z Gergothem w Dawn of Sorrow)! Ostatni wymieniony przeciwnik bdzie o tyle ciekawy, e bez przerwy bdzie blokowa nasz drog na d, jednoczenie bdzie trzeba podstpem zmusza go do niszczenia przeszkd uniemoliwiajcych nam dalsz ucieczk w gr. Najbardziej widowiskowa scena przedstawia jednak t sam maszkar miadon wielk wind... bdzie na co popatrze - miejmy tylko nadziej, e tak dopieszczone sytuacje na tej si nie skocz.

  Wspomniany piaskowy „rekin” za take zapowiada si interesujco - podoe sali (warto zwrci uwag, e trjwymiarowe!), w ktrej toczy si bdzie walka stanowi bdzie jego naturalne rodowisko. Bdziemy musieli uwaa nie tylko na jego petw grzbietow, ale take na cielsko wykonujce skoki nad powierzchni piasku. Podobnie widowiskowo prezentuje si inna istota, na ktr natkniemy si zmieniajc rodowisko na prawdziw wod. Bdzie ona w stanie przyzwa w swoim legowisku fal tak wielk, e przysaniajc cay ekranik NDS-a! Jeeli w grze bdzie wicej tak niszczycielskich scen to moemy by dobrej myli!

Castlevania: Order of Ecclesia
Ups... bdzie bolao...
Castlevania: Order of Ecclesia
Czybymy w kocu mieli polubi meduzy?

Oprawa
  W kwestii oprawy audiowizualnej cao mona opisa jedn, siln rekomendacj - bdzie nie gorzej ni w przypadku dwch poprzednich czci na t konsolk. W przypadku grafiki wyranie wida, e twrcy kieruj si podobn filozofi, jak w przypadku Portretu Ruin - wiele miejsc wyglda bardzo „kreskwkowo”, cho moe lepszym sformuowanie byoby - „barwnie”. To, co widzimy na horyzoncie w niektrych lokacjach wrcz wydaje si by uwiecznionym na ptnie krajobrazem.

  Fani, ktrym przeszkadza fakt, i poprzednie Castlevanie na NDS-a nie wykorzystyway w peni moliwoci dwikowych tego sprztu prawdopodobnie nadal nie bd mieli powodw do zmiany swojego stanowiska. Jednak tak oni, jak i osoby, ktrym to nie przeszkadzao, nie powinni si zawie na kompozycji utworw. Ju teraz „wida”, e trzyma ona ten sam, bardzo wysoki poziom, co u poprzedniczek. Nie dziwota jednak - za ten element gry odpowiedzialny jest nie kto inny, jak niezastpiona Pani Michiru Yamane.

Castlevania: Order of Ecclesia
Oddawaj skarb nielocie!
Castlevania: Order of Ecclesia
Przekuwanie sobie drogi przez wodospad?
Czemu nie!

  Twrcy zapowiedzieli, e animacja ma by jeszcze adniejsza ni u dwch poprzedniczek. Jako e ich poziom pod tym wzgldem niski nie by, trudno dostrzec rnic goym okiem. Nie da si jednak ukry, e ruchy bohaterki s niezwykle pynne. Poza tym na ekranie dzieje si nieraz naprawd sporo - wystarczy zobaczy na drugim zwiastunie, co si dzieje, gdy skorzystamy z potnych glifw w pomieszczeniu penym szkieletw - tak efektowne ataki magiczne ciesz oko i z pewnoci umil nam zabaw.

  Dla porzdku wspomn jeszcze o fakcie, na ktry wszyscy zainteresowani zwrcili uwag zaraz po wycieku pierwszych informacji na temat gry - moemy zapomnie o mao ambitnym stylu szkicw postaci z dwch poprzedniczek na NDS-a - tym razem postawiono na nieco bardziej „dorosy” styl, bardziej mroczny. Nie s to co prawda prace Pani Ayami Kojimy, jednak i tak prezentuj si przyzwoicie. Odpowiedzialny jest za nie twrca zwany Masaki. Rnic najatwiej zobaczy ogldajc intra do wszystkich trzech gier - to do Order of Ecclesia jest bardzo klimatyczne, a przy tym nie przypomina ju czowki jakiego anime. Zabawny jest przy tym fakt, e ze wszystkich trzech najmniej jest w nim prawdziwej animacji - kolejny dowd na to, e adny efekt mona uzyska niewielkimi rodkami.

Castlevania: Order of Ecclesia
Rybce co si do nosa przykleio...
Castlevania: Order of Ecclesia
Fotka bdzie idealna, jeszcze tylko
kroczek bliej...

Tryb gry wieloosobowej
  Nie wspomniaem jeszcze o trybie multiplayer... ale nie wi z nim duych nadziei. Po rozczarowaniu, jakie przynis mi Portrait of Ruin pod tym wzgldem (oczekiwaem opcji penej kooperacji lub chociaby solidnego Boss Rush Mode na dwch - ten drugi by, owszem, ale do solidnoci byo mu daleko) postanowiem jeszcze sceptyczniej podej do zapowiedzi twrcw w tym przypadku.

  W Order of Ecclesia ponownie pojawi ma si wirtualny sklep, w ktrym mona sprzedawa innym Graczom znalezione w grze dobra. Bdzie take nowy tryb - „wycig”. Prawdopodobnie bdzie to ciganie si do celu przez korytarz peen potworw. Zobaczymy, jak sprawdzi si to w praniu. Nie mam pewnoci, czy pojawi si ponownie wieloosobowa wersja trybu Boss Rush Mode, ale mam nadziej, e jeli tak, to bdzie ona duo bardziej rozwinita od tej z Portretu Ruin.

  Twrcy zapowiadaj take niewielkie zmiany w caej grze wieloosobowej, np. drobne statystyki sieciowe, cho tej informacji rwnie nie jestem do koca pewien. Cae szczcie potwierdzono wsparcie dla Friend Code'w (o ile dobrze pamitam, w poprzedniej czci na NDS-a zabrako tego rozwizania), co da chocia cie szansy na uniknicie dugiego oczekiwania na automatyczny dobr Graczy. Oby twrcy nie pozostawili take bez koniecznych zmian technicznych wirtualnych sklepw - zamknicie butiku po wyjciu klientw skrelao ten tryb dokumentnie. Obawiam si jednak, e w tym przypadku problem ley w ograniczeniach platformy... lub serwerach Nintendo.

Byle do jesieni!
  Nie ma co jednak lamentowa - zapowiada si wspaniaa cz serii, ktra dostarczy nam wielu godzin wspaniaej zabawy! Konami nie zapomina oczywicie o hardcore'owych fanach - w grze nie zabraknie wyszego poziomu trudnoci do odblokowania, czy wielu moliwych zakocze. Jeli wierzy Panu Koji „IGA” Igarashi (producent Castlevanii) to fani sami stworzyli sobie bohaterk - prosi znaczy mc, jak wida. ;) Korzystajmy wic z tego i oczekujmy na jej przygody! Gra w USA ukae si prawdopodobnie 21. padziernika (zgodnie z serwisem www.ign.com). Daty premiery w Europie niestety jeszcze nie podano, co kae przypuszcza, e na pkach sklepowych zobaczymy j dopiero w okolicach lutego przyszego roku. Jedno jest pewne - warto czeka!

Castlevania: Order of Ecclesia
w znanych amerykaskich serwisach


Castlevania: Order of Ecclesia
W powietrzu pywa, woda si nazywa



Oficjalna strona gry: www.konami.jp/gs/game/dracula_ds3/



Debiutancki zwiastun (koniec maja 2008)


Zwiastun z targw E3 2008 (poowa lipca)


Wersja amerykaska (nagrana kamer)


Zwiastun przedpremierowy z targw TGS 2008
(pocztek padziernika - trwajce obecnie)




Wicej materiaw filmowych znajdziecie na wymienionych nieco wyej stronach



rda grafiki:

Logo - www.ign.com
To - www.konami.jp/gs/game/dracula_ds3/
Screeny - www.gamespot.com

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.