Michiru Yamane
Wywiad

Wywiady:
  • Michiru Yamane

Oficjalna strona koncertu: www.castlevaniaconcert.com

  18 lutego 2010, dzieñ przed widowiskiem Castlevania - The Concert dedykowanym twórczo¶ci Michiru Yamane, mia³a miejsce konferencja prasowa z kompozytork± i producentami koncertu. Na jej miejsce wybrano Hotel Rica, po³o¿ony tu¿ obok filharmonii Konserthuset. Sesja zaplanowana na godz. 19:00 rozpoczê³a siê z ok. 20 minutowym po¶lizgiem. Michiru dotar³a wprawdzie do hotelu na czas, ale musia³a siê przebraæ w swoje s³ynne kimono…

  Na miejsce konferencji o czasie dotar³ tylko Zell, podczas gdy ca³a reszta ekipy spó¼ni³a siê jakie¶ 40 minut. Nie przeszkodzi³o nam to jednak w zadaniu wszystkich najwa¿niejszych pytañ zarówno kompozytorce jak i organizatorom koncertu, a pe³ny transkrypt konferencji zamieszczamy poni¿ej.

  Simon (t³umacz angielsko-japoñski): Konferencja ta zosta³a zorganizowana z okazji koncertu muzyki symfonicznej „Castlevania – The Concert”. Oto krótka prezentacja osób zaanga¿owanych w organizacjê tego wydarzenia: Erik Eklund - g³ówny producent koncertu; David Westerlund, który jest g³ównym inicjatorem tej imprezy oraz jej wspó³producentem, a tak¿e nasz go¶æ honorowy: Michiru Yamane, czyli kompozytorka muzyki do wielu czê¶ci serii Castlevania oraz ja, t³umacz jej wypowiedzi, Simon.


Konferencja prasowa przed koncertem.
Od lewej: Erik Eklund, David Westerlund,
Michiru Yamane i Simon (t³umacz)
  David Westerlund: Pozwólcie, ¿e s³owem wstêpu przedstawiê Wam krótk± historiê tego projektu zanim zaczniecie zadawaæ pytania. Niektórzy z Was zapewne wiedz±, ¿e zorganizowali¶my seriê koncertów w lecie zesz³ego roku zatytu³owan± „Final Fantasy – Piano and Vocal Collections”. Wziêli¶my wówczas parê zarówno znanych jak i tych mniej rozpoznawalnych utworów i zaaran¿owali¶my je na fortepian, wokal i orkiestrê. Spotkali¶my siê z wielkim zainteresowaniem publiczno¶ci na koncertach zarówno w Sztokholmie, jak i w Goteborgu. Zawsze s±dzi³em, ¿e jest jeszcze jedna seria gier z wielkim dorobkiem ¶wietnej, ciekawie skomponowanej muzyki nadaj±cej siê do zaprezentowania na ¿ywo. Autork± tej muzyki jest Michiru Yamane.

  Zaczêli¶my planowaæ obecne wydarzenie w sierpniu ubieg³ego roku i pracowali¶my nad nim przez ostatnie sze¶æ miesiêcy. Szczególnie trudnym zadaniem dla nas, absolwentów Królewskiej Akademii Muzycznej, by³o rozpisanie symfonicznych aran¿acji utworów Castlevanii. Jest to muzyka naprawdê trudna i pracoch³onna w opracowaniu, jednak z uwagi na to, ¿e jeste¶my wielkimi fanami Castlevanii, chcieli¶my aby idea koncertu jej po¶wiêconego zosta³a mimo wszystko urzeczywistniona. I tak te¿ siê sta³o – koncert odbêdzie siê ju¿ jutro i powsta³ z r±k fanów! Jest to pierwsze show zrealizowane na tak du¿± skalê, w którym ca³o¶æ prac koncepcyjnych zwi±zanych z wyborem utworów oraz ca³y sztafa¿ stylistyczny zale¿a³ wy³±czno¶ci od sympatyków serii Castlevania [tzn. by³ to pierwszy koncert, w którego organizacjê nie zosta³a zaanga¿owana ¿adna z firm developerskich – przyp. Redakcja].

  To tyle s³owem wstêpu – jeste¶my otwarci na Wasze pytania.

  Szwedzkie media, pytanie do Michiru Yamane: Czy wci±¿ jeszcze pamiêtasz kiedy zaczê³a¶ pracê w Konami? Jaki by³ pierwszy projekt nad którym pracowa³a¶?

  Michiru Yamane: Gdy zosta³am zatrudniona przez Konami pierwszym moim zadaniem by³o skomponowanie muzyki do gry King’s Valley 2: The Seal of El Giza. Napisa³am jej motyw przewodni. To by³o w 1988 albo w 1989 r.

  Redakcja (GameMusic.pl, Innerworld.pl i Castlevania.innerworld.pl), pytanie do Michiru Yamane: A czy pamiêtasz pierwsze do¶wiadczenia zwi±zane z tworzeniem muzyki do Castlevanii? Co wp³ynê³o na Twoj± decyzjê, by ostatecznie pozostaæ w Konami i pisaæ muzykê dla wielu pó¼niejszych czê¶ci wampirzej sagi?

  Michiru Yamane: Pierwszym utworem, który skomponowa³am dla Castlevanii by³ „Vampire Killer” z Castlevania: Bloodlines. By³am pod spor± presj± otoczenia, gdy¿ seria ta znana ju¿ by³a ze swojej ¶wietnej, jak na tamte czasy, grafiki oraz bardzo dobrych efektów d¼wiêkowych. Dlatego te¿ moi szefowie wci±¿ mi powtarzali abym siê bardzo postara³a, by stworzyæ niezapomnian± muzykê dla Bloodlines. Poprzeczka by³a ustawiona bardzo wysoko.


Plakat Castlevania - The Concert
nad wej¶ciem do filharmonii
  Szwedzkie media, pytanie do Michiru Yamane: Czy mia³a¶ sporo swobody w komponowaniu pracuj±c dla Konami? Czy mo¿e by³a¶ zobligowana do nawi±zywania do motywów muzycznych stworzonych przez poprzednich kompozytorów muzyki Castlevanii?

  Michiru Yamane: Powiedziano mi, abym zaznajomi³a siê z utworami muzycznymi skomponowanymi przez poprzednich kompozytorów serii i ¿ebym trzyma³a siê motywów przewodnich, które zosta³y ju¿ wcze¶niej stworzone. Poza tym podczas prac nad ¶cie¿k± d¼wiêkow± do Castlevania: Bloodlines zdarza³o mi siê wielokrotnie, ¿e zupe³nie nieznane mi wcze¶niej osoby z biura Konami pochodzi³y do mnie i podpytywa³y: „To Pani robi muzykê do gry Castlevania: Bloodlines? Wobec tego, to na pewno bardzo dobra muzyka!”. Presja otoczenia by³a naprawdê du¿a.

  Redakcja, pytanie do Michiru Yamane: Wprowadzi³a¶ do muzyki Castlevanii wiele nowych elementów, a tworz±c ud¼wiêkowienie do Castlevania: Symphony of the Night pokaza³a¶ jak mocno zró¿nicowany mo¿e byæ soundtrack muzyki z gier. Czy masz jakie¶ ulubione gatunki muzyczne, w których szczególnie lubisz komponowaæ? Czy preferujesz muzykê klasyczn±, rock, czy mo¿e bardziej eksperymentalne brzmienia?

  Michiru Yamane: Komponowanie muzyki dla Symphony of the Night by³o dla mnie szczególnym do¶wiadczeniem, gdy¿ wcze¶niej nie mia³am wiêkszej styczno¶ci z muzyk± rockow±. Dopiero od tej pory [od czasu prac nad ud¼wiêkowieniem Symphony of the Night - przyp. Redakcja] zaczê³am s³uchaæ rocka, aby rozeznaæ siê w jaki sposób mo¿na by ciekawie sple¶æ ten gatunek muzyczny z motywami z gry. By³am te¿ pod silnym wra¿eniem grafiki gry, a w szczególno¶ci poziomu Chapel czyli tego gdzie idziemy po schodach, d³ugo d³ugo w praw± stronê (¶miech). To by³a niezwyk³a frajda komponowaæ rockowe motywy, które mia³y pasowaæ stylistycznie do klimatu poziomu Chapel. W Symphony of the Night jest te¿ poziom z podwodnym jeziorem, gdzie da siê s³yszeæ naturalne od³osy nietoperzy – komponowanie ambientowego motywu muzycznego podkre¶laj±c± atmosferê tego poziomu by³o równie¿ jednym z ciekawszych do¶wiadczeñ z czasów komponowania muzyki do Symfonii Nocy.

  Szwedzkie media, pytanie do Michiru Yamane: Czy uwa¿asz, ¿e komponowanie muzyki na tak ograniczone technologicznie konsole jak Nintendo Entertainment System (NES) by³o ciekawym wyzwaniem? Czy proces ten by³ dla Ciebie w jaki¶ sposób fascynuj±cy, czy traktowa³a¶ go zwyczajnie jako pracê?

  Michiru Yamane: Po pierwsze, z pewno¶ci± to by³o du¿e wyzwanie, gdy¿ wszyscy kompozytorzy muzyki do gier tego okresu musieli tworzyæ kreatywne utwory maj±c do dyspozycji jedynie trzy d¼wiêki NES-a. Teraz, gdy patrzê wstecz, trudno mi uwierzyæ, ¿e sama wiele z takich utworów skomponowa³am (¶miech).

  Szwedzkie media, pytanie do Michiru Yamane: Co sprawi³o, ¿e zdecydowa³a¶ siê tworzyæ muzykê akurat na potrzeby gier? Czy to przypadek, ¿e zaczê³a¶ pracowaæ w tej bran¿y, czy jeste¶ wrêcz mi³o¶niczk± gier video?

  Michiru Yamane: Pamiêtam, ¿e kiedy by³am bardzo m³oda chodzi³am do salonów gier i gra³am w Pacmana czy pierwsze czê¶ci Mario. Jednak w tamtych czasach nie oferowano pracy w tej bran¿y, a ju¿ na pewno nie takiej, w której pensja wyp³acana by³aby regularnie co miesi±c. Nie mówi±c o tym, ¿e by³ to zbyt wczesny okres na anga¿owanie muzyków do procesu tworzenia gier. Ale gdy nadesz³a chwila, w której musia³am zacz±æ rozgl±daæ siê za prac±, zobaczy³am og³oszenie wywieszone w moim uniwersytecie. Los sprawi³, ¿e dotyczy³o ono w³a¶nie pracy w Konami choæ nie by³o w nim napisane, ¿e poszukiwali kompozytora muzyki do gier. Niemniej przyjêli mnie i w ten sposób przepracowa³am 20 lat dla tej firmy. Bardzo mi³o ten okres wspominam.

  Szwedzkie media, pytanie do Michiru Yamane: Co zdecydowa³o w takim razie o tym, ¿e na pewnym etapie swojej kariery postanowi³a¶ opu¶ciæ Konami i zostaæ kompozytorem niezale¿nym?

  Michiru Yamane: Odesz³am z Konami, gdy¿ chcia³am mieæ wiêcej swobody. Tworzenie soundtracków dla gier wydawanych przez t± korporacjê zdecydowanie pozwoli³o mi siê rozwin±æ, jednak moja kreatywna dusza potrzebowa³a w koñcu mo¿liwo¶ci wyboru stylu w jakim bêdê komponowaæ przez resztê swojej kariery.

  Redakcja, pytanie do Michiru Yamane: Kontynuuj±c temat Castlevanii… Wiadomo ju¿, ¿e nie bêdziesz odpowiadaæ za muzykê jej najnowszej czê¶ci o podtytule „Lords of Shadow”. Czy mo¿liwe jest, by¶ kiedykolwiek w przysz³o¶ci ponownie zwi±za³a siê Castlevani±, czy raczej uznajesz ten rozdzia³ swojej kariery za definitywnie zamkniêty?

  Michiru Yamane: To jest jednocze¶nie zamkniêty i ci±gle otwarty rozdzia³ mojej kariery. Po wydaniu Symphony of the Night by³o wielu innych kompozytorów, którzy te¿ tworzyli ¶cie¿ki d¼wiêkowe dla serii Castlevania. Dodatkowo czasem producenci tych gier zmieniali oczekiwania wobec motywów muzycznych, które ich zdaniem powinny siê w Castlevanii znale¼æ. Dlatego te¿ ewentualn± pracê nad utworami, które by³yby podobne do tych z Symfonii Nocy uznajê za rozdzia³ zamkniêty. Niemniej, w marcu zosta³a wydana kompilacja albumów zawieraj±cych wszystkie utwory z ka¿dej wydanej dot±d Castlevanii [chodzi o Akumajo Dracula Best Music Collections BOX – przyp. Redakcja] i przy okazji prac nad tym specjalnym wydaniem stworzy³am dwie nowe aran¿acje. Ci±gle wiêc jestem jako¶ anga¿owana w projekty zwi±zane z Castlevani± i je¶li kiedykolwiek ponownie bêdzie zapotrzebowanie na moj± muzykê w grach tej sagi, na pewno bêdê zainteresowana wspó³prac±.


Wiêcej plakatów
  Szwedzkie media, pytanie do Michiru Yamane: Czy by³a¶ zaskoczona, kiedy ci go¶cie ze Szwecji [organizatorzy Castlevania – The Concert – przyp. Redakcja] skontaktowali siê z Tob±?

  Michiru Yamane: Tak (¶miech). Do tej pory moja praca ogranicza³a siê do tworzenia muzyki przy komputerze i muzyka ta mog³a byæ pó¼niej odtworzona w elektronicznej formie dziêki np. konsoli do gier. Jednak teraz inni, nieznani mi przecie¿ ludzie, podjêli siê interpretacji moich utworów celem ich wykonania na ¿ywo. Praca z nimi, a nie z maszyn±, jest dla mnie bardzo interesuj±ca [Castlevania – The Concert by³ pierwszym koncertem symfonicznym dedykowanym wy³±cznie twórczo¶ci Michiru Yamane. Do tej pory kompozytorka zapraszana by³a na koncerty muzyki z gier by wyst±piæ na nich go¶cinnie – przyp. Redakcja].

  Simon (t³umacz), pytanie do Michiru Yamane: Ja te¿ mam pytanie... Osobi¶cie s³ucham muzyki z gier przez ca³e ¿ycie i zawsze mnie interesowa³o jak dzia³aj± wewnêtrzne syntezatory d¼wiêku w starych konsolach – na przyk³ad, NES jest w stanie odtworzyæ 3 d¼wiêki, podczas gry SNES – oko³o 12 ró¿nych d¼wiêków. Poniewa¿ muzyka w grze Castlevnia: Symphony of the Night brzmi dok³adnie tak samo, jak ta z umieszczona na jej oryginalnym soundtracku, ciekawi mnie czy do jej odtwarzania na konsoli wykorzystywany jest wewnêtrzny syntezator PlayStation? Czy mo¿e muzyka ta zosta³a najpierw nagrana przez ¿ywych muzyków i w samej grze jest odtwarzana z p³yty CD? Interesuje mnie te¿ na jakim sprzêcie pracowa³a¶ komponuj±c ¶cie¿kê d¼wiêkow± do Symphony of the Night?

  Michiru Yamane: Pracowali¶my na samplerze firmy Akai pod³±czonym do komputera wyposa¿onego w oprogramowanie Logic, s³u¿±ce do komponowania muzyki (z tego programu korzystam zreszt± po dzi¶ dzieñ). Muzyka z Symphony of the Night nie zosta³a nagrana na ¿ywo, ale mieli¶my do dyspozycji sample ¶wietnie imituj±ce instrumenty, w tym gitarê, a nawet partie wokalne.

  Simon, pytanie do Michiru Yamane: Czy by³o to dla Ciebie ulg±, gdy pojawi³a siê w koñcu mo¿liwo¶æ wykorzystywania d¼wiêków prawdziwych instrumentów w procesie komponowania muzyki do gier?

  Michiru Yamane: Tak, by³a to ulga. Soundtrack do Castlevania: Bloodlines by³ komponowany pod chip d¼wiêkowy konsoli, co by³o mocno ograniczaj±ce. Dlatego ucieszy³am siê z mo¿liwo¶ci stosowania prawdziwej muzyki i poczu³am spor± ulgê.

  Szwedzkie media, pytanie do Davida Westerlunda: Czy by³e¶ zaskoczony, kiedy Michiru Yamane powiedzia³a „tak” [by wyst±piæ na scenie podczas Castlevania – The Concert – przyp. Redakcja]?

  David Westerlund: Tak (¶miech). Szczerze mówi±c by³em bardzo mile zaskoczony. Kiedy zdecydowali¶my, ¿e chcemy podj±æ siê organizacji tego koncertu, jednym z pierwszych podjêtych przez nas kroków by³ kontakt z Michiru Yamane. Zaproponowali¶my jej, by nie tylko pojawi³a siê na koncercie, ale równie¿ odegra³a na nim w³asne utwory. Jest ¶wietn± pianistk± i gdy siê zgodzi³a, wiedzia³em, ¿e bêdziemy mieæ co¶ naprawdê specjalnego na to show. Jestem bardzo szczê¶liwy z tego powodu.


  Szwedzkie media, pytanie do Davida Westerlunda: Czy trudno by³o przekonaæ Michiru, czy te¿ powiedzia³a „tak” od razu?

  David Westerlund: By³a bardzo otwarta na pomys³, aby nie tylko przybyæ na nasz koncert, ale te¿ na nim wyst±piæ. By³em bardzo mile zaskoczony.

  Szwedzkie media, pytanie do Michiru Yamane: Czy komponuj±c muzykê dla serii Castlevania mia³a¶ na uwadze, ¿e mo¿e ona kiedy¶ zostaæ wykonana na ¿ywo?

  Michiru Yamane: Kiedy tworzy³am muzykê do gry Symphony of the Night, w naj¶mielszych snach nie przypuszcza³am, ¿e zostanie ona kiedykolwiek zaprezentowana na koncercie live. Niemniej, zachowawczo rozpisa³am j± w taki sposób, by jej ewentualna aran¿acja nie nastrêcza³a trudno¶ci.

  Szwedzkie media, pytanie do Michiru Yamane: Kiedy po raz pierwszy zorientowa³a¶ siê, ¿e Twoja muzyka znana jest równie¿ na Zachodzie?

  Michiru Yamane: Pierwszy raz dotar³o to do mnie, gdy amerykañski dziennikarz przeprowadzi³ ze mn± wywiad na temat muzyki z gry Castlevania: Lament of Innocence. Wspomnia³, ¿e du¿o rado¶ci przysporz± mi spotkania z fanami mojej twórczo¶ci w USA. Wkrótce pojecha³am na targi E3, gdzie spotka³am siê z rzesz± fanów i udzieli³am jeszcze kilku wywiadów. Wtedy w³a¶nie po raz pierwszy zauwa¿y³am, ¿e moja muzyka znana jest równie¿ poza granicami Japonii.

  Szwedzkie media, pytanie do Michiru Yamane: A kiedy po raz pierwszy mia³a¶ okazjê zaprezentowaæ swój repertuar na ¿ywo przed publiczno¶ci±?

  Michiru Yamane: To by³o chyba w 2006 roku podczas koncertu w Lipsku, na którym wykona³am na ¿ywo utwór „Wood Carving Partita”. To by³ punkt startowy dla moich pó¼niejszych tego typu wystêpów. Mimo i¿ na ogó³ ka¿de wyst±pienie wymaga³o ode mnie sporej odwagi, czujê siê do¶æ pewnie przed jutrzejszym koncertem.

  Redakcja, pytanie do Michiru Yamane: Na ³amach swojej strony internetowej wspomnia³a¶, ¿e planujesz wkrótce wydaæ pierwszy solowy album. Czy zrobi³a¶ ju¿ mo¿e co¶ tym kierunku?

  Michiru Yamane: Hmm... rzeczywi¶cie to napisa³am (¶miech)? Bardzo chcê wydaæ solowy album i jest to projekt, nad którym zacznê od dzi¶ powa¿nie pracowaæ. Z drugiej strony wspomniany wcze¶niej przeze mnie zestaw albumów muzyki z ca³ej serii Castlevania, Akumajo Dracula Best Music Collections BOX, zawiera dwa ca³kiem nowe kawa³ki, które skomponowa³am specjalnie na t± okazjê. Zaaran¿owa³am te¿ dodatkowo dwa utwory powsta³e z r±k poprzednich kompozytorów Castlevanii i przearan¿owa³am piêæ swoich w³asnych kompozycji. Powsta³ wiêc taki trochê solo materia³ na potrzeby tego wydawnictwa.


Akumajo Dracula Best Music
Collections BOX

  Szwedzkie media, pytanie do Michiru Yamane: Jakie by³y Twoje pierwsze wra¿enia dotycz±ce naszego kraju, czyli Szwecji?

  Michiru Yamane: Kiedy wymienia³am walutê w Narita, zwróci³am uwagê na zapis nutowy muzyki klasycznej na banknocie 50 SEK. Pomy¶la³am wtedy - có¿ to za wspania³y kraj (¶miech). Nie powinni¶cie przyjmowaæ Euro; zostañcie przy Koronach i tych nutach na banknotach!

  Redakcja, pytanie do Davida Westerlunda: Organizowa³e¶ i wystêpowa³e¶ ju¿ na koncertach promuj±cych muzykê Final Fantasy, teraz powo³a³e¶ do ¿ycia projekt „Castlevania – The Concert”. Czego jeszcze mo¿emy siê po Tobie spodziewaæ? Jakie s± Twoje plany na przysz³o¶æ?

  David Westerlund: Plany s± ambitne. Dorasta³em w¶ród wielu gier i ich soundtracków. Uwa¿am, ¿e jest kilka tytu³ów, których muzyka nie by³a do tej pory w³a¶ciwie zaprezentowana na koncertach. Jest te¿ sporo dobrej muzyki czekaj±cej na swój debiut na ¿ywo. Jestem szczê¶liwy, ¿e realizujemy obecnie projekt promuj±cy muzykê Castlevanii, gdy¿ marzy³em o tym odk±d pierwszy raz zagra³em w Castlevaniê IV i w Symphony of the Night. Pomy¶la³em wówczas, ¿e ta muzyka jest zbyt dobra, by mog³a pozostaæ jedynie muzyk± t³a i ¿e by³oby to interesuj±ce, gdyby zosta³a wykonana przez muzyków na ¿ywo, choæ i bez tego brzmia³a ¶wietnie. Wyobra¼cie sobie jednak ca³± orkiestrê j± wykonuj±c±! B±d¼cie czujni w kwestii kolejnych naszych projektów, gdy¿ mamy co nieco zaplanowane.

  Redakcja, pytanie do Davida Westerlunda: Czy uchylisz r±bka tajemnicy i zdradzisz co¶ wiêcej w kwestii przysz³ych projektów?

  David Westerlund: Wolê nie wypowiadaæ siê na ten temat w tym momencie. Ale jak tylko bêdziemy mieli podpisane odpowiednie umowy i licencje, ujawnimy wiêcej informacji.

  Simon, pytanie do Michiru Yamane: Ostatnie pytanie z mojej strony: zastanawia³em siê, czy masz mo¿e jakiego¶ swojego ulubionego kompozytora muzyki z gier?

  Michiru Yamane: Bardzo lubiê muzykê Hitoshi’ego Sakimoto, który skomponowa³ soundtrack m.in. do Vagrant Story. Jestem te¿ fank± Nobuo Uematsu. Jest naprawdê mnóstwo utalentowanych kompozytorów w ¶wiecie muzyki z gier. Ostatnio zg³êbiam twórczo¶æ Yoko Kanno, która tworzy muzykê nie tylko do gier, ale te¿ do filmów oraz anime. Uwa¿am, ¿e jest ¶wietn± artystk±.

  David Westerlund: Dziêkujê wszystkim za przybycie i mam nadziejê, ¿e pojawicie siê jutro na koncercie. Zaczyna siê o godzinie 19:00 – b±d¼cie o czasie, bo z pewno¶ci± nie chcecie przegapiæ pocz±tku!



Na pytania odpowiadali: Michiru Yamane, David Westerlund
Wywiad przeprowadzi³: Piotr "Zell" Serafin (Innerworld.pl)
Pytania przygotowali: Adam "Nox_A15" Dêbski (Castlevania.innerworld.pl), Piotr "Zell" Serafin (Innerworld.pl)
T³umaczenie z angielskiego: Kamil R. (GameMusic.pl)

Wielkie dziêki dla Davida Westerlunda za zaproszenie na konferencjê prasow±

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.