David Westerlund
Wywiad

Wywiady:
  • David Westerlund

Oficjalna strona koncertu: www.castlevaniaconcert.com

  David Westerlund jest niezalenym organizatorem koncertw i nauczycielem muzyki. Obecnie wykada na swojej uczelni Royal College of Music w Sztokholmie, gdzie przekazuje studentom wiedz z zakresu muzyki z gier. Mimo e zajcie to mocno go pochania, moe rwnie pochwali si szerokim dowiadczeniem jako muzyk i producent. David napisa i wyreyserowa trzy musicale, wyda kilkanacie solowych albumw reprezentujcych takie gatunki muzyczne, jak klasyka wspczesna, pop i rock, a do tego zaangaowany by do tej pory w szereg projektw powstaych na potrzeby teatru, szwedzkich rozgoni radiowych i stacji telewizyjnych.

  Jako producent, David mocno skania si ku swej pasji - muzyki z gier. Organizowa ju w Szwecji niejeden koncert promujcy t muzyk na ywo, a do jego ostatnich przedsiwzi naleaoby zaliczy „An Evening of Music from FINAL FANTASY VI-X” (27 marzec 2009 w Royal College of Music) oraz FINAL FANTASY on TOUR (trasa promujca muzyk sagi Final Fantasy w wakacje 2009). Po sukcesie tych spektakli producent zdecydowa si pj o krok dalej, a jego najnowszy projekt - koncert dedykowany muzyce pochodzcej z gier sagi Castlevania, ktry odbdzie si ju 19 lutego - jest nowatorskim, ekscytujcym i niezwykle miaym posuniciem. Utwory kompozytorki Michiru Yamane (ktra nie tylko pojawi si na koncercie, ale te bdzie wystpowa na scenie) zostan wskrzeszone przez orkiestr symfoniczn, organy i solistw, a samo show zapowiadane jest rwnie jako spektakularne widowisko pod wzgldem wizualnym. Rzucie okiem na nasz wywiad z Davidem, ktry ujawnia poniej jeszcze wicej szczegw na temat klimatycznego koncertu w Sztokholmie, podczas ktrego caa hala koncertowa zostania dosownie przeksztacona w zamek hrabiego Draculi na t jedn, zatrwaajc noc.

David Westerlund
„Przeksztacimy ca sal koncertow w zamek
Draculi na jedn noc! (...) Wstp na wasne ryzyko!”
  Redakcja (GameMusic.pl, Innerworld.pl i Castlevania.innerworld.pl): David, jak dowiedzielimy si z Twojej oficjalnej biografii, po raz pierwszy zetkne si z seri Castlevania jeszcze w czasach NES-a. Od tamtej pory stae si jej wielkim fanem. Co tak naprawd przycigno Ci do gier tej sagi?

  David Westerlund: Jej muzyka i towarzyszce mi w rozgrywce wyzwanie! Soundtrack by naprawd wietnie skomponowany, a ja przez to nie miaem nic przeciwko powtarzaniu pniejszych, trudniejszych poziomw wiele, wiele razy.

  Redakcja: Jak wielkim wyzwaniem byo w takim razie zorganizowanie na tak szerok skal koncertu dedykowanego muzyce z Castlevanii? Czy trudno byo przekona Michiru Yamane do wystpu w Szwecji? Podziel si z nami swoimi dowiadczeniami, ktre zebrae do tej pory w toku prac nad produkcj tego show.

  David: Sprowadzenie Michiru byo waciwie jednym z pierwszych krokw, jakie przedsiwziem na samym pocztku projektu. Wiedziaem wtedy, e Michiru wietnie sprawdza si wykonujc swoje utwory na scenie i byem mocno zainteresowany tym, by poprosi j o zagranie nam czego. Jej zgoda sprawia mi ogromn rado. To takie rzadkie i interesujce mc usysze kompozytora, ktry prezentuje swoj wasn muzyk. To bdzie fajniejsze dla nas i dla niej, bo bdzie uczestniczy w koncercie, a nie tylko biernie go sucha.

  Jeli chodzi o koncert jako taki, to na rne sposoby jego setlist planowaem ju w swojej gowie od wielu lat. Miaem wiele pomysw na to, jak idealny koncert muzyki z serii Castlevania powinien brzmie i pracowaem nad jego wizj, ktr myl wikszo fanw sagi ze mn podzieli. Cay ten proces by momentami bardzo wymagajcy, ale cel jest warty zachodu – powstanie co, czego nikt do tej pory nie stworzy: w peni symfoniczny koncert muzyki wycznie z Castlevanii!

  Redakcja: Michiru Yamane bdzie wic odgrywa swoje wasne utwory razem z orkiestr! Czy towarzyszy jej bd na scenie jacy zaproszeni specjalnie na t okazj gocie?

  David: Oczekujcie nieoczekiwanego. Zaprosilimy gocinnie kilku muzykw, bd te inne niespodzianki…

  Redakcja: Jakie inne atrakcje zaoferuje fanom Castlevanii Twj koncert?

  David: Tworzymy tym razem wicej ni kolejny koncert muzyki z gier. Przeksztacimy ca sal koncertow w zamek Draculi na jedn noc! Dekoracja uwzgldni specjalne yrandole, zbroje, szkielety i wampiry. Wstp na wasne ryzyko!


  Redakcja: Czy na koncercie zostan zaprezentowane aranacje klasykw Castlevanii, a wic takie utwory, jak „Vampire Killer”, „Wicked Child”, „Heart of Fire”, „Bloody Tears” lub „Beginning”? Innymi sowy czy setlista koncertu skupiona bdzie na muzyce z pierwszych czci sagi, czy raczej zdominuj j bardziej wspczesne kawaki autorstwa Michiru Yamane, jak te z „Lament of Innocence” bd „Curse of Darkness”?

  David: To do czste pytanie ze strony fanw. Nie martwcie si, klasyki bd i bd brzmie lepiej ni kiedykolwiek! Mimo e skupimy si na utworach z gier Super Castlevania IV i Symphony of the Night, wiele starszych kawakw te si pojawi. Przeanalizowalimy kady utwr z Castlevanii zanim uformowalimy ostateczn setlist. Uwierzcie mi, bdzie ona zbudowana z samych wietnych kawakw.

  Redakcja: Czy w takim razie setlista koncertu bdzie odzwierciedleniem Twoich ulubionych kawakw z Castlevanii? Czy masz w ogle jakie szczeglnie ulubione i niezapomniane utwory pochodzce z tej serii?

  David: Trudno mi wybra jakie ulubione kawaki, bo podoba mi si ich bardzo wiele, ale „Chandeliers” z Super Castlevania IV i „Tragic Prince” z Symphony of the Night to dobre przykady utworw, ktre nigdy mi si nie nudz.

  Redakcja: Nasza rozmowa coraz bardziej koncentruje si wok setlisty koncertu. Czy moesz ju teraz ujawni peny program show?

  David: Przepraszam, ale wolabym zostawi kilka niezapowiedzianych niespodzianek a do samej premiery. Jednak jeli zajrzycie na oficjaln stron naszego projektu (do dziau „Media”), znajdziecie jakie 70% setlisty w formie playlisty na YouTube.

  Redakcja: Zmiemy moe na chwil temat z muzyki do gier na same gry. Ktra cz Castlevanii podobaa Ci si najbardziej pod wzgldem fabuy, grywalnoci i grafiki? Czy zwariowae na punkcie ktrej Castlevanii do tego stopnia, e zagrywae si w ni nocami?

  David: Dla mnie perfekcyjn Castlevani jest Super Castlevania IV. Symphony of the Night jest druga w kolejnoci. Ma wiksz gbi i jest bardziej zoona, ale grajc w ni czuem si troch jakbym gra w ktr cz Metroida… co nie znaczy, e nie jest wietna!

  Redakcja: Jakie masz zdanie o nadchodzcej Castlevanii o podtytule Lords of Shadow, ktra wg. zapowiedzi ma zaprezentowa cakiem nowe podejcie do serii? Jeste optymist czy raczej sceptycznie podchodzisz do drastycznych zmian, ktre zostan zaimplementowane w tym tytule?

  David: Nie jestem szczeglnie zachwycony kierunkiem jaki Castlevania obraa w cigu ostatnich kilku lat… w ostatnim trailerze Lords of Shadow do zudzenia przypomina jak now cz God of War. Gdzie s nietoperze, szkielety, duchy i wampiry? Gdzie ten klimat klasycznego horroru? Ale oczywicie i tak kupi t gr i pogram jak tylko si ukae, bo podobay mi si pewne elementy poprzednich Castlevanii w 3D z Nintendo 64 i PlayStation 2.


  Redakcja: Nie wydaje Ci si, e seria staa si mimo wszystko nieco konserwatywna, bez wprowadzania adnych wikszych innowacji przez spory czas? By moe taki powiew wieoci dobrze zrobi i wywieje zatche powietrze z lochw zamku Draculi?

  David: Nie wydaje mi si, eby seria tak mocno skupiona na akcji odnalaza si ju dzi w peni w rodowisku 3D. Ja osobicie cigle wol Castlevanie 2D z Nintendo DS i marz o tym, eby powstaa wietnie wygldajca wersja 2D tej gry rwnie na Xboxa 360 lub PlayStation 3.

  Redakcja: Jak zapewne wiesz muzyka do gry Castlevania: Lords of Shadow nie bdzie dzieem Michiru Yamane. Jak podobaj Ci si zaprezentowane w pierwszych zwiastunach kompozycje Oscara Araujo?

  David: Brzmi bardzo hollywoodzko i epicko. Jak muzyka do wielkiego hitu kinowego. By moe pasuj do nowej Castlevanii, ktra przecie ma by czym zupenie nowym, ale ja wol stare soundtracki serii wypenione muzyk klasyczn i rockow. Z drugiej strony powinienem nieco wicej posucha kompozycji Araujo zanim wydam ostateczn opini.

  Redakcja: Wykadasz muzyk z gier na Krlewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie. Jako znawca gatunku, jak scharakteryzowaby dobrze skomponowany soundtrack z gry?

  David: Osobowo! Dlatego muzyka kogo takiego, jak np. Nobuo Uematsu (Final Fantasy) jest tak popularna. Uematsu nie ma wyksztacenia muzycznego – jest samoukiem, ale pisze bardzo osobliwe utwory. Tyczy si to niemal wszystkich jego dzie, nawet tych pomniejszych, ktrych rwnie warto posucha. Podobnie gdy suchasz sporo muzyki klasycznej, jeste w stanie powiedzie - „o, ten utwr jest najpewniej Beethovena, to jego styl kompozycji”. Kawaki Michiru Yamane rwnie maj osobowo i s inspirowane muzyk klasyczn, co czyni jej muzyk niezwyk na tle caego oceanu muzyki z gier.

  Redakcja: Co waciwie zainspirowao Ci do tego, by skupi uwag graczy i fanw muzyki klasycznej (zakadajc, e kady moe nalee do obydwu tych grup jednoczenie) akurat na symfonicznych aranacjach muzyki z gier?

  David: Pierwszy koncert muzyki z gier zorganizowaem z muzykami klasycznymi, folkowymi i jazzowymi z Krlewskiej Akademii Muzycznej, ktrzy s rwnie graczami. Kiedy okazao si, e za kadym razem gromadzilimy setki rozentuzjazmowanych fanw muzyki z gier takich jak my, postanowilimy rozwija t ide. Na pocztku nie mylaem, e to przedsiwzicie moe zyska w Szwecji tak popularno, ale byem naprawd zadowolony – moglimy robi kolejne koncerty i gra coraz wicej utworw z gier, ktre od zawsze chcielimy zaprezentowa na ywo!


  Redakcja: Organizowae ju koncerty dedykowane muzyce z Final Fantasy, teraz podejmujesz si wyzwania wskrzeszenia udwikowienia serii Castlevania. Czy masz plany na kolejne muzyczne podboje? Metal Gear Solid czy Legend of Zelda maj rwnie bogate muzycznie soundtracki, wietnie nadajce si do muzycznych aranacji na ywo. :)

  David: Znam bardzo dobrze muzyk i gry z wymienionych przez Was serii i mam na nie kilka pomysw w gowie… Nie ujawni teraz zbyt wiele, ale mamy ekscytujce plany, ktre zrealizujemy jeszcze w tym roku. W tej chwili jednak ca moj uwag pochania koncert dedykowany Castlevanii. Ten show ma potencja, by zmieni sposb w jaki koncerty muzyki z gier s organizowane i znaczco podnie ich poziom. Osobicie jestem nieco zawiedziony koncertami muzyki z gier, w ktrych dotychczas uczestniczyem. Przewanie dobr utworw i poziom aranacji dalece odbiegay od mojej koncepcji. To wyjania moje oddanie projektowi, nad ktrym obecnie pracuj. Bdzie to wielka wiatowa premiera muzyki z Castlevanii, ktra pokae wszystkim, jak powinno si to zrobi dobrze – od prawdziwych fanw dla fanw!

  Redakcja: Jakiej spodziewasz si reakcji krytykw muzyki klasycznej po tym koncercie?

  David: Jestem przekonany, e kady kto pojawi si na moim koncercie, dozna bogatego muzycznego dowiadczenia, szczeglnie jeli jest wolny od uprzedze. Muzyka Castlevanii czy w sobie rne nurty od baroku po romantyzm, heavy metal i jazz. Kady znajdzie tu co dla siebie, co wyjania popularno tej muzyki.

  Redakcja: Czy na koniec chciaby przekaza co fankom i fanom serii Castlevania w Polsce? Jak zachciby ich do pojawienia si na koncercie w Szwecji 19 lutego?

  David: Nie oczekuj, e pokonacie dystans do Szwecji tylko po to, eby zobaczy mj koncert. Polecam go natomiast najwikszym maniakom muzyki z Castlevanii i tym, ktrzy chcieliby wzi udzia w show tak obfitym w efekty specjalne, jak aden do tej pory koncert muzyki z gier. Na nasze widowisko przylec fani z caego wiata, wic jeli uwaacie si za prawdziwych fanw Castlevanii, gorco polecam nasz spektakl. Wanie wrciem z prb orkiestry i to co usyszaem brzmi naprawd wietnie, a grupa rockowa daje rad. Odegralimy „Tragic Prince” i organy w sali koncertowej, jedne z najwikszych w caej Skandynawii, po prostu trzeba usysze! Spotkacie te Michiru i innych fanw, bo planujemy mae afterparty po koncercie. Jeli tylko moecie, przybywajcie!

  Redakcja: Wielkie dziki za ten wywiad. Poczone siy GameMusic.pl, Innerworld.pl i Castlevania.innerworld.pl bd na koncercie i cae to wydarzenie wkrtce zrelacjonuj.

  Maa wskazwka: zajrzyjcie na kana YouTube Davida Westerlunda, by zaznajomi si jeszcze bardziej z jego artystyczn dziaalnoci.



Na pytania odpowiada: David Westerlund
Wywiad przygotowali: Adam "Nox_A15" Dbski (Castlevania.innerworld.pl), Kamil R. (GameMusic.pl), Piotr "Zell" Serafin (Innerworld.pl)
Wstp i zakoczenie wywiadu: Kamil R. (GameMusic.pl)

Angielskie tumaczenie przygotowane przez GameMusic.pl

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.