Castlevania: Curse of Darkness \ Recenzja
Autor:
Metal Sonic

1. Fabua

  Akcja Kltwy Ciemnoci ma miejsce trzy lata po wydarzeniach z Castlevania III: Dracula's Curse (Kltwa Draculi). Trevor Belmont i jego towarzysze zdoali pokona hrabiego Dracul. Jednake zo nie odeszo z tego wiata bez sowa. Ostatkiem si, Dracula rzuci kltw, ktra spowia ca Europ w alu i cierpieniu. Zniszczona przez plag i klsk godu Valachia staa si krain ludzi o czarnych sercach... nie majcych litoci dla innych. Sabi byli wyrzynani bez mrugnicia oka i bez alu, podczas, gdy ludzie zdawali si traci resztki czowieczestwa. Miny trzy lata od mierci Draculi i momentu, w ktrym rzuci on kltw... Jest to bodaje pierwsza gra z serii "Castlevania", ktra umoliwia Graczowi kontrolowanie postaci nalecej do przeciwnej strony konfliktu (wyjtkiem by Joachim Armster z Lamentu Niewinnoci (Lament of Innocence) - posta dodatkowa). Bdziemy bowiem kierowa poczynaniami Hectora - dawnego "Devil Forgemastera" (co w wolnym tumaczeniu oznacza Twrc Demonw) Draculi. Gdy jednak zorientowa si jak okrutnie jego pan traktowa ludzi, odszed z jego armii i wyzby si wszystkich swoich mocy. Inny Devil Forgemaster - Isaac, ktry kiedy by przyjacielem Hectora, ukara go za zdrad zabijajc jego on, Ros. Rozsierdzony Hector poprzysig zemst Isaacowi... W ten sposb wtek Hectora splata si z innymi postaciami... Jego gwnym sojusznikiem bdzie nie kto inny jak Trevor Belmont, ale najpierw Hector bdzie musia udowodni mu, ile naprawd jest wart... Podczas swych podry po Valachii bohater spotka te inne osobistoci: czarownice Juli, z wygldu bardzo przypominajc Ros, tajemniczego St. Germaina, kapana Zeada i oczywicie... ca mas stworw nocy! Dodatkowo, po ukoczeniu gry, mamy okazj zagra jako Trevor we wasnej osobie, a nawet jako dowcipny duszek Pumpkin (Dynia - w Lamencie Niewinnoci take jest to druga posta dodatkowa). Caa historia jest do prosta, ale uwag zwraca chociaby Zead, ktry tak naprawd jest... kim zupenie innym, ni na to wyglda :-). Do tego dochodzi jeszcze wspomniany St. Germain, ktrego maniery i wygld przywodz na myl typowego Anglika... Scenariusz i jego realizacja s na bardzo dobrym poziomie, mimo to nie umywa si on do Symfonii Nocy :-).

Werdykt Metal Sonica: 6/10
2. Projekt zamku

  Zapomnijcie o zamku! Podobnie jak w Castlevania II: Simon's Quest (Podry Simona) mamy do zwiedzania... Transylwani! Na pocztku zwiedzamy duy, opuszczony zamek (domylcie si jaki ;-)), potem gry Baljhet (tu spotkamy Juli), wityni Garibaldi (Trevor), Akwedukt Mortivia, Las i Jaskini Jigramunt, miasto Cordova, wie Eneomaos (bardzo przypominajc Wie Zegarow), ruiny Aiolon i w kocu... ale to ju tajemnica, sami j rozwikajcie ;-). Sowem dziesi regionw Valachii plus zamek Draculi. Nie ma co narzeka na ma ilo miejsc - regiony s olbrzymie, a miejscami wydaje si, e Las Jigramunt cignie si w nieskoczono... Poza tym dla prawdziwych weteranw umieszczono jeszcze dwa dodatkowe obszary, w ktrych roi si od przeciwnikw. Tam bez mikstur leczcych ani rusz ;-). W samym zamku Draculi oczywicie spotkamy klasyczne komnaty, tzn. Gwny Hol, Wie Zegarow i oczywicie Komnat Tronow. Pozostawiaj po sobie naprawd wietne wraenie :-).

Werdykt Metal Sonica: 6/10
3. Przeciwnicy

  W tej czci serii wszyscy przeciwnicy maj poziomy dowiadczenia, podobnie jak w niektrych poprzedniczkach. Tak wic raz spotkamy szkielet na poziome dziewitym, a raz na... trzydziestym-sidmym! Bossowie z reguy nie stanowi wielkiego wyzwania i tylko z kocowymi trzeba si niele napoci ;-). W kadej z lokacji znajdziemy przydatne dla Hectora bronie, zbroje, akcesoria i, co najwaniejsze, materiay potrzebne do tworzenia zupenie nowego ora, a take poski, za spraw ktrych uzyskamy... demony, ktre walcz u boku bohatera! Pamitacie Familiary z Symfonii Nocy? Innocent Devils (Niewinne Demony), bo tak si nazywaj ich odpowiedniki z Kltwy Ciemnoci, s jeszcze lepsze! Dzielimy je na sze kategorii: Wrki (Fairy) - ktre nas stopniowo uzdrawiaj; Wojownicy (Battle) - majce najwicej punktw ycia i fizycznie najsilniejsze, Ptaki (Bird) - suce do zwalczania latajcych wrogw; Czarownicy (Mage) - strzelajce z daleka silnymi czarami; Diaby (Devil) - najlepszy ze wszystkich rodzajw oraz... Pumpkin (jego zadaniem jest poprawia nam humor, ale te silnie podnosi nasz wspczynnik szczcia). Nie tylko Hector zdobywa poziomy dowiadczenia - take jego Demony ewoluuj i staj si silniejsze. W takich chwilach ma si wraenie, jakbymy mieli przy boku wiernego... Pokemona ;-). Nic bardziej mylnego. Chocia Hector jest wietnym wojownikiem i twardziel z niego nie may, bez swoich pomagierw nie zdoa pokona twardszych bossw. W dowolnym momencie moemy zamienia Demony, jeli np. jeden jest powanie ranny. Jeli ktrykolwiek z nich zginie, musimy powoa do ycia nowego :-(. To wanie dziki Demonom potwory po pewnym czasie nie s takie straszne, na jakie wygldaj...

Werdykt Metal Sonica: 5/10
4. Grafika

  Jest bardzo pynna, czy to na PlayStation 2, czy na Xboxie - w obu przypadkach prezentuje si wspaniale. Jest renderowana w formacie 480i a zatem na brak efektw specjalnych nie ma co narzeka ;-). Rnice graficzne s praktycznie niezauwaalne, poza tym, e Xbox ukazuje ostrzejsze kontury, a na PS2 efekty specjalne s jeszcze lepsze. Niestety z tego powodu loadingi s... o 1-2 sekundy dusze ni na Xboxie ;-). W oczy szczeglnie rzuca si pikno Lasu Jigramunt, ilo k zbatych w wiey Eneomaos, czy wreszcie przepiknie wykonane scenki dialogowe (gosy zostay podoone niemal perfekcyjnie :-D).

Werdykt Metal Sonica: 6/10
5. Muzyka i efekty dwikowe

  Poza fabu TO jest zdecydowanie najmocniejszy punkt Kltwy Ciemnoci. Podobnie jak w Symfonii Nocy za komponowanie zabraa si boska Michiru Yamane, a jej efekty jeszcze duuugo bdzie mona podziwia :-D. Do kadej sytuacji, lokacji lub walki w grze przypisany jest odpowiedni motyw muzyczny. I tak: w Opuszczonym Zamku przygrywaj nam organy i ostre gitarowe riffy z dodatkiem chru, w Lesie Jigramunt syszymy na pocztku charakterystyczne dla lasu brzmienia, a potem... poezja ;-). W niektrych utworach usyszymy fragmenty cieek dwikowych z klasycznych czci serii, np. trylogii na NESa. Na specjalny akapit zasuguje utwr grany podczas ostatniej walki z Dracul, ktry zwie si "A Toccata Into Blood Soaked Darkness" czyli "Toccata w Ciemno Przesiknit Krwi". Zaczyna si od organw (ktre graj przez cay utwr), potem doczaj si chry i wreszcie ostry rock poczony z organami i chrem. To zdecydowanie najlepszy kawaek w grze (by moe to dziki niemu cieka dwikowa sprzedaa si w sporych nakadach :-)).

Werdykt Metal Sonica: 8/10
6. Grywalno

  Zabawa jest przednia! Mona niemal bez koca bawi si w tworzenie coraz to nowych kombinacji materiaw celem stworzenia Niewinnego Demona, ktry zaspokoi nasze potrzeby, w dowolnym momencie wrci do danej lokacji i wreszcie: sprbowa podbi wspomniane miejsca stworzone z myl o ekspertach i pokona ukrytego bossa... atrakcji jest sporo. Oto kolejny mocny punkt Kltwy ;-).

Werdykt Metal Sonica: 6/10
7. Poziom zmian i nowych pomysw

  Wprowadzono baaardzo due zmiany... Niewinne Demony to doskonay dodatek do i tak ju wietnej gry. Intrygujca fabua, ktra wciga niesamowicie i ktra opowiada o wendecie Hectora przeciw Isaacowi i o wielu innych pobocznych wtkach... Cao dopeniaj wietnie podoone gosy i to zarwno angielskie jak i japoskie ;-).

Werdykt Metal Sonica: 8/10
8. Dugo

  Weterani serii bez problemu zalicz gr w 20-25 godzin, ale prawdziwi Gracze mog gra drugie tyle, aby odkry szereg bonusw, sekretw i tajnych lokacji... Malkontenci mog doda, e gra mogaby by jeszcze dusza ;-).

Werdykt Metal Sonica: 6/10



Werdykt Metal Sonica:

6,38/10




Podsumowanie

  Kltwa Ciemnoci to wspaniaa gra, ktra wprowadza do serii szereg zmian i powiew wieoci. Kady fan Castlevanii powinien si w ni obowizkowo zaopatrzy.

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.