Castlevania:
Aria of Sorrow
\ Recenzja
Autor:
Danny

  Aria of Sorrow to pierwsza Castlevania w jak dane mi byo zagra. Patrzc wczeniej na ilo tytuw w zamkowej serii uwaaem j za mocno „tasiemcow”, wic nie spodziewaem si rewelacji w przypadku AoS. Nie rozumiaem jaka magia moe tkwi w grze, ktra jest najzwyczajniej w wiecie rbanin i niczym ponad to. Czy zmieniem swoje, jake brutalne zdanie? Jeli jestecie zainteresowani to zapraszam do lektury poniszego tekstu.

"Dziadku Belmoncie, opowiedz mi bajk" - czyli o fabule sw kilka

  Khem... od czego by tu zacz? Ach, tak... intro.

  Jest rok 2035, Japonia. Lada moment tumy ludzi zaobserwuj pierwsze od wielu lat, pene zamienie Soca. Po schodach wiodcych do kaplicy Hakuba kroczy Soma Cruz - gwny bohater gry. Jest on na wymianie midzynarodowej i uczszcza do jednej z japoskich szk rednich. Jego klasowa koleanka, a zarazem przyjacika z dziecistwa - Mina Hakuba, to jedyna crka czowieka, ktry opiekuje si wspomnian kaplic (staroytne miejsce sakralne, mocno powizane z japosk mitologi). Aby lepiej dostrzec zamienie Soma i Mina postanowili spotka si w tym wanie miejscu.

  Schody zdaj si wyjtkowo dziwnie nie mie koca. Zupenie jakby co specjalnie oddalao bohatera od celu. Gdy w kocu dociera do bramy wejciowej, jego zmysy szalej.

  Nastpnie budzi si na dziedzicu przedziwnej budowli. Okazuje si, e jest tu rwnie Mina oraz Genya Arikado - tajemniczy przybysz w czarnym garniturze, ktry twierdzi, e owa budowla to zamek hrabiego Draculi, znajdujcy si wewntrz zamienia. Wampirzego mistrza przed laty zgadzono, odbierajc mu raz na zawsze moliwo odzyskiwania mocy. Niestety fakt ten nie wyklucza moliwoci przejcia przez kogo tej mrocznej potgi.

  Nagle trio w postaci: Soma, Mina i Genya zostaje zaatakowane przez grup potworw. Genya jednym sprawnym ruchem zabija wikszo z nich. Jednak jeden ze stworw rani Min, zaraz po czym ginie od noa Somy. Pewien byszczcy obok zatacza krg w powietrzu i lduje w ciele chopaka. Jak mona dowiedzie si ze sw Arikado bya to... dusza potwora, wchonita przez naszego bohatera. Oznacza to, e moe on przejmowa wszystkie umiejtnoci napotkanych przeciwnikw. Genya instruuje Som, eby uda si do komnaty Mistrza, poniewa tylko tam wszystko zrozumie i wydostanie si z zamczyska.

  Tak mona streci pocztek Arii Smutku. W dalszej czci spotkamy na swojej drodze takie postacie jak Yoko Belnades – wysan przez Koci wiedm wsppracujc z panem Arikado, Hammera - wojskowego z optymistycznym podejciem do ycia i swoj zadziwiajc ide na wykorzystanie zaistniaej sytuacji w zamku, Grahama Jonesa - misjonarza pewnej sekty religijnej, ktry narodzi si w 1999 roku (wtedy te hrabia Dracula zosta unicestwiony) i wierzy a nadto w apokaliptyczne przepowiednie (gwnie przez swoje magiczne moce, posiadane od urodzenia), oraz w kocu zagadkowego mczyzn, kacego nazywa si po prostu J, gdy straci pami wiele lat temu.

  Warto wspomnie, e AoS to pierwsza Castlevania osadzona w przyszoci. Z pewnoci starzy wyjadacze od razu wykryj wiele nawiza do poprzednich czci zamkowego cyklu, a w gwnej mierze do Symphony of the Night, lecz znajomo pewnych faktw wcale nie jest wymogiem zagrania w t Castlevani.

  Fabua obfituje w wiele smaczkw, take wielokrotnie zostaniemy zaskoczeni jej przebiegiem. A to nie wszystko, dlatego e od naszych poczyna w kluczowych momentach gry bdzie zaleao jej zakoczenie!

  Sdz, e wystarczajco rozbudziem Wasz ciekawo, wic przygryzam si w jzyk i nie zdradz reszty opowieci.

"Pikn dzi noc mamy..." - oprawa audiowizualna

  Ju na wstpie gracz jest raczony niezwykle szczegowym wygldem zamkowego korytarza. Poza standardowym, pierwszym planem, gdzie widzimy gwnego bohatera, mona podziwia rne rzeczy w oddali. Przemierzajc wspomniany korytarz, w tle widoczny jest dugi, zamkowy mur oraz ogromny, blady ksiyc, w stron ktrego lec nietoperze. Nie wszystkie pomieszczenia prezentuj si tak okazale, ale s w zdecydowanej mniejszoci. Jeli chodzi o barwy w jakich utrzymana jest stylistyka wntrz, to dominuj tutaj wszelkie odcienie kolorw zimnych: czerni, szaroci, granatu i tym podobne. Moim faworytem wrd lokacji jest wiea zegarowa, gdzie ruch tych wszystkich trybikw bardzo cieszy oko. Jednak w ferworze walki nie ma zbyt wiele czasu na podziwianie widokw.

  Design postaci stoi na wysokim poziomie i ciko si przyczepi do czego konkretnego w tej kwestii. Mimo braku mimiki twarzy (z oczywistych wzgldw) wygld bohaterw jest bogaty w detale, np. paszcz Somy powiewa przy kadym najmniejszym ruchu. Osobicie brakuje mi pewnego elementu, towarzyszcego we wczeniejszych Castlevaniach. Chodzi konkretnie o niebieskawy cie, ktry zostawia za sob sterowana posta - w AoS Soma po prostu biegnie, skacze, czy lizga si bez adnego dodatkowego efektu wizualnego.

  Z kolei kady napotkany potwr to pod wzgldem graficznym jeszcze solidniejsza robota ni w przypadku bohaterw. Walczc z niektrymi bossami zastanawiamy si jak twrcy mog mie tak bujn wyobrani. Jeden z wikszych przeciwnikw prezentuje si naprawd psychodelicznie, gdy skada si w sporej mierze z ludzkich trupw (to naprawd budzi respekt!).

  W grach na przenone konsolki nie przywizuj wikszej uwagi do muzyki i dwikw, a zwaszcza w tak dynamicznej produkcji jak Castlevania. Poza tym, faktem jest, e moliwoci dwikowe GameBoy'a Advance'a s znacznie ograniczone.

  Utwory w Aria of Sorrow to przewanie kompozycje, utrzymane w szybkim tempie, uzupeniajce doskonale opraw graficzn i budujce klimat. Niektre z nich zagrzewaj do walki, za inne wprowadzaj atmosfer tajemniczoci, a nawet i grozy (za idealny przykad moe posuy motyw muzyczny podczas marszu ywych trupw na cmentarzysku). Miym zaskoczeniem byy dla mnie odgosy poszczeglnych postaci, ktre nie s ordynarnymi jkami i mona je zrozumie, np. sympatyczne "hello", wypowiadane przez Yoko.

  Jedno jest pewne, AoS to najlepiej wygldajca cz zamkowej serii na GBA. A i na tle wielu tytuw przeznaczonych na tego handhelda wypada wietnie. Natomiast MIDI niczym z Arii Smutku syszao si ju w yciu lepsze, ale nie brakowao take znaaacznie gorszych, wic oglnie muzyka nie wypada le.

"Jak nie biczem, to ostrzem go!" - rozgrywka i jej dugo

  Esencj Castlevanii jest wanie rozgrywka. W Aria of Sorrow mamy do czynienia z podstawowymi elementami RPG, takimi jak: wspczynniki (sia, kondycja, inteligencja, szczcie), wskaniki (HP i MP), kolekcjonowanie ekwipunku i nakadanie go na posta oraz zdobywanie punktw dowiadczenia.

  Nie rni si to wiele od wczeniejszych czci, poza opcj... Soulset, czyli systemem zbieranych dusz. S one podzielone na 4 rodzaje, wedug zastosowania: atak (czerwony kolor), obrona (niebieski kolor), wzmocnienie (ty kolor) i umiejtnoci (szary kolor). Wszystkich dusz jest ponad 100, czyli mniej wicej tyle, co potworw w grze. Moemy wybra jako aktywn po jednej z dusz kadego rodzaju, z wyjtkiem umiejtnoci, ktre s po prostu wczane/wyczane w oddzielnym menu. Z pocztku apanie dusz przychodzi bez wikszego problemu, jednak im dalej w "las", tym trudniej, gdy istniej albo trudne do ubicia potwory, albo prawdopodobiestwo "upuszczenia" przez niego duszy jest bardzo mae. Wiele zaley w tym przypadku od wspczynnika "LCK", czyli od szczcia.

  Nie sam magi si jednak yje. Soma ma bowiem do dyspozycji cay szereg rnych broni, od maych noy poczwszy, na wczniach i mieczach koczc. Warto wspomnie, e spor cz swojego wyposaenia (i nie tylko) zakupimy w sklepie, na zamkowym dziedzicu. Zapat jest zebrane zoto bd rzeczy, ktre moemy sprzeda.

  Jako ciekawostk dodam, e ju tradycyjnie moliwe jest przegldanie informacji o zabitych stworach w specjalnej encyklopedii.

  Aby przej gr, wycinajc po drodze hordy przeciwnikw, wystarczy blisko 6 godzin. Jednak gdy zapragniemy zdoby komplet dusz, odkry calutk map i zaliczy tym samym gr na 100% to bdziemy potrzebowa okoo 22 godzin (przynajmniej mnie tyle to zajo). Ciekaw „rekompensat” po ukoczeniu gry s dwa dodatkowe tryby: Sound Test, ktry pozwala na odsuchanie wszystkich dwikw z AoS oraz Boss Rush - wyynanie wszystkich bossw na czas. Jeli komu jest mao to moe zacz gr od nowa, z czci swojego przybytku, za spraw opcji "New Game Plus" albo te poprowadzi do walki zupenie inn posta ni Soma. A kim jest owa posta? T tajemnic musicie rozgry sami.


Na plus

  • pikne widoki
  • bogaty w detale design postaci i potworw
  • intrygujca oraz zaskakujca fabua
  • system zdobywania dusz
  • wygodne sterowanie
  • spora ilo punktw zapisu gry
  • znakomity projekt mapy
  • zamkowy klimat nie do podrobienia

Na minus

  • niewielkie wykorzystanie potencjau pewnych postaci
  • sklep na pniejszym etapie gry robi si bezuyteczny pod wzgldem oru
  • dranice pozyskiwanie niektrych dusz



Werdykt Danny'ego:

8,5/10




Podsumowanie

  Waciwie odpowiedzi na wasne pytanie ze wstpu jest wystawiona ocena. Doda mog tylko, e Castlevania nie jest bezmyln „siep”. To wampirza historia, mroczny klimat panujcy w siedzibie hrabiego Draculi i towarzyszca im otoczka (czsto w postaci nietypowych rozwiza) buduj jako zamkowego cyklu. Ari Smutku miao mog poleci zarwno starym wyjadaczom serii, jak i poznajcym dopiero Castlevani. Obie te grupy znajd tutaj co dla siebie.

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.