David Westerlund
Wywiad

Wywiady:
  • David Westerlund

Oficjalna strona koncertu: www.castlevaniaconcert.com

  David Westerlund jest niezale¿nym organizatorem koncertów i nauczycielem muzyki. Obecnie wyk³ada na swojej uczelni Royal College of Music w Sztokholmie, gdzie przekazuje studentom wiedzê z zakresu muzyki z gier. Mimo ¿e zajêcie to mocno go poch³ania, mo¿e równie¿ pochwaliæ siê szerokim do¶wiadczeniem jako muzyk i producent. David napisa³ i wyre¿yserowa³ trzy musicale, wyda³ kilkana¶cie solowych albumów reprezentuj±cych takie gatunki muzyczne, jak klasyka wspó³czesna, pop i rock, a do tego zaanga¿owany by³ do tej pory w szereg projektów powsta³ych na potrzeby teatru, szwedzkich rozg³o¶ni radiowych i stacji telewizyjnych.

  Jako producent, David mocno sk³ania siê ku swej pasji - muzyki z gier. Organizowa³ ju¿ w Szwecji niejeden koncert promuj±cy tê muzykê na ¿ywo, a do jego ostatnich przedsiêwziêæ nale¿a³oby zaliczyæ „An Evening of Music from FINAL FANTASY VI-X” (27 marzec 2009 w Royal College of Music) oraz FINAL FANTASY on TOUR (trasa promuj±ca muzykê sagi Final Fantasy w wakacje 2009). Po sukcesie tych spektakli producent zdecydowa³ siê pój¶æ o krok dalej, a jego najnowszy projekt - koncert dedykowany muzyce pochodz±cej z gier sagi Castlevania, który odbêdzie siê ju¿ 19 lutego - jest nowatorskim, ekscytuj±cym i niezwykle ¶mia³ym posuniêciem. Utwory kompozytorki Michiru Yamane (która nie tylko pojawi siê na koncercie, ale te¿ bêdzie wystêpowaæ na scenie) zostan± wskrzeszone przez orkiestrê symfoniczn±, organy i solistów, a samo show zapowiadane jest równie¿ jako spektakularne widowisko pod wzglêdem wizualnym. Rzuæcie okiem na nasz wywiad z Davidem, który ujawnia poni¿ej jeszcze wiêcej szczegó³ów na temat klimatycznego koncertu w Sztokholmie, podczas którego ca³a hala koncertowa zostania dos³ownie przekszta³cona w zamek hrabiego Draculi na t± jedn±, zatrwa¿aj±c± noc.

David Westerlund
„Przekszta³cimy ca³± salê koncertow± w zamek
Draculi na jedn± noc! (...) Wstêp na w³asne ryzyko!”
  Redakcja (GameMusic.pl, Innerworld.pl i Castlevania.innerworld.pl): David, jak dowiedzieli¶my siê z Twojej oficjalnej biografii, po raz pierwszy zetkn±³e¶ siê z seri± Castlevania jeszcze w czasach NES-a. Od tamtej pory sta³e¶ siê jej wielkim fanem. Co tak naprawdê przyci±gnê³o Ciê do gier tej sagi?

  David Westerlund: Jej muzyka i towarzysz±ce mi w rozgrywce wyzwanie! Soundtrack by³ naprawdê ¶wietnie skomponowany, a ja przez to nie mia³em nic przeciwko powtarzaniu pó¼niejszych, trudniejszych poziomów wiele, wiele razy.

  Redakcja: Jak wielkim wyzwaniem by³o w takim razie zorganizowanie na tak szerok± skalê koncertu dedykowanego muzyce z Castlevanii? Czy trudno by³o przekonaæ Michiru Yamane do wystêpu w Szwecji? Podziel siê z nami swoimi do¶wiadczeniami, które zebra³e¶ do tej pory w toku prac nad produkcj± tego show.

  David: Sprowadzenie Michiru by³o w³a¶ciwie jednym z pierwszych kroków, jakie przedsiêwzi±³em na samym pocz±tku projektu. Wiedzia³em wtedy, ¿e Michiru ¶wietnie sprawdza siê wykonuj±c swoje utwory na scenie i by³em mocno zainteresowany tym, by poprosiæ j± o zagranie nam czego¶. Jej zgoda sprawi³a mi ogromn± rado¶æ. To takie rzadkie i interesuj±ce móc us³yszeæ kompozytora, który prezentuje swoj± w³asn± muzykê. To bêdzie fajniejsze dla nas i dla niej, bo bêdzie uczestniczyæ w koncercie, a nie tylko biernie go s³uchaæ.

  Je¶li chodzi o koncert jako taki, to na ró¿ne sposoby jego setlistê planowa³em ju¿ w swojej g³owie od wielu lat. Mia³em wiele pomys³ów na to, jak idealny koncert muzyki z serii Castlevania powinien brzmieæ i pracowa³em nad jego wizj±, któr± my¶lê wiêkszo¶æ fanów sagi ze mn± podzieli. Ca³y ten proces by³ momentami bardzo wymagaj±cy, ale cel jest warty zachodu – powstanie co¶, czego nikt do tej pory nie stworzy³: w pe³ni symfoniczny koncert muzyki wy³±cznie z Castlevanii!

  Redakcja: Michiru Yamane bêdzie wiêc odgrywaæ swoje w³asne utwory razem z orkiestr±! Czy towarzyszyæ jej bêd± na scenie jacy¶ zaproszeni specjalnie na tê okazjê go¶cie?

  David: Oczekujcie nieoczekiwanego. Zaprosili¶my go¶cinnie kilku muzyków, bêd± te¿ inne niespodzianki…

  Redakcja: Jakie inne atrakcje zaoferuje fanom Castlevanii Twój koncert?

  David: Tworzymy tym razem wiêcej ni¿ kolejny koncert muzyki z gier. Przekszta³cimy ca³± salê koncertow± w zamek Draculi na jedn± noc! Dekoracja uwzglêdni specjalne ¿yrandole, zbroje, szkielety i wampiry. Wstêp na w³asne ryzyko!


  Redakcja: Czy na koncercie zostan± zaprezentowane aran¿acje klasyków Castlevanii, a wiêc takie utwory, jak „Vampire Killer”, „Wicked Child”, „Heart of Fire”, „Bloody Tears” lub „Beginning”? Innymi s³owy czy setlista koncertu skupiona bêdzie na muzyce z pierwszych czê¶ci sagi, czy raczej zdominuj± j± bardziej wspó³czesne kawa³ki autorstwa Michiru Yamane, jak te z „Lament of Innocence” b±d¼ „Curse of Darkness”?

  David: To do¶æ czêste pytanie ze strony fanów. Nie martwcie siê, klasyki bêd± i bêd± brzmieæ lepiej ni¿ kiedykolwiek! Mimo ¿e skupimy siê na utworach z gier Super Castlevania IV i Symphony of the Night, wiele starszych kawa³ków te¿ siê pojawi. Przeanalizowali¶my ka¿dy utwór z Castlevanii zanim uformowali¶my ostateczn± setlistê. Uwierzcie mi, bêdzie ona zbudowana z samych ¶wietnych kawa³ków.

  Redakcja: Czy w takim razie setlista koncertu bêdzie odzwierciedleniem Twoich ulubionych kawa³ków z Castlevanii? Czy masz w ogóle jakie¶ szczególnie ulubione i niezapomniane utwory pochodz±ce z tej serii?

  David: Trudno mi wybraæ jakie¶ ulubione kawa³ki, bo podoba mi siê ich bardzo wiele, ale „Chandeliers” z Super Castlevania IV i „Tragic Prince” z Symphony of the Night to dobre przyk³ady utworów, które nigdy mi siê nie nudz±.

  Redakcja: Nasza rozmowa coraz bardziej koncentruje siê wokó³ setlisty koncertu. Czy mo¿esz ju¿ teraz ujawniæ pe³ny program show?

  David: Przepraszam, ale wola³bym zostawiæ kilka niezapowiedzianych niespodzianek a¿ do samej premiery. Jednak je¶li zajrzycie na oficjaln± stronê naszego projektu (do dzia³u „Media”), znajdziecie jakie¶ 70% setlisty w formie playlisty na YouTube.

  Redakcja: Zmieñmy mo¿e na chwilê temat z muzyki do gier na same gry. Która czê¶æ Castlevanii podoba³a Ci siê najbardziej pod wzglêdem fabu³y, grywalno¶ci i grafiki? Czy zwariowa³e¶ na punkcie której¶ Castlevanii do tego stopnia, ¿e zagrywa³e¶ siê w ni± nocami?

  David: Dla mnie perfekcyjn± Castlevani± jest Super Castlevania IV. Symphony of the Night jest druga w kolejno¶ci. Ma wiêksz± g³êbiê i jest bardziej z³o¿ona, ale graj±c w ni± czu³em siê trochê jakbym gra³ w któr±¶ czê¶æ Metroida… co nie znaczy, ¿e nie jest ¶wietna!

  Redakcja: Jakie masz zdanie o nadchodz±cej Castlevanii o podtytule Lords of Shadow, która wg. zapowiedzi ma zaprezentowaæ ca³kiem nowe podej¶cie do serii? Jeste¶ optymist± czy raczej sceptycznie podchodzisz do drastycznych zmian, które zostan± zaimplementowane w tym tytule?

  David: Nie jestem szczególnie zachwycony kierunkiem jaki Castlevania obra³a w ci±gu ostatnich kilku lat… w ostatnim trailerze Lords of Shadow do z³udzenia przypomina jak±¶ now± czê¶æ God of War. Gdzie s± nietoperze, szkielety, duchy i wampiry? Gdzie ten klimat klasycznego horroru? Ale oczywi¶cie i tak kupiê tê grê i pogram jak tylko siê uka¿e, bo podoba³y mi siê pewne elementy poprzednich Castlevanii w 3D z Nintendo 64 i PlayStation 2.


  Redakcja: Nie wydaje Ci siê, ¿e seria sta³a siê mimo wszystko nieco konserwatywna, bez wprowadzania ¿adnych wiêkszych innowacji przez spory czas? Byæ mo¿e taki powiew ¶wie¿o¶ci dobrze zrobi i wywieje zatêch³e powietrze z lochów zamku Draculi?

  David: Nie wydaje mi siê, ¿eby seria tak mocno skupiona na akcji odnalaz³a siê ju¿ dzi¶ w pe³ni w ¶rodowisku 3D. Ja osobi¶cie ci±gle wolê Castlevanie 2D z Nintendo DS i marzê o tym, ¿eby powsta³a ¶wietnie wygl±daj±ca wersja 2D tej gry równie¿ na Xboxa 360 lub PlayStation 3.

  Redakcja: Jak zapewne wiesz muzyka do gry Castlevania: Lords of Shadow nie bêdzie dzie³em Michiru Yamane. Jak podobaj± Ci siê zaprezentowane w pierwszych zwiastunach kompozycje Oscara Araujo?

  David: Brzmi± bardzo hollywoodzko i epicko. Jak muzyka do wielkiego hitu kinowego. Byæ mo¿e pasuj± do nowej Castlevanii, która przecie¿ ma byæ czym¶ zupe³nie nowym, ale ja wolê stare soundtracki serii wype³nione muzyk± klasyczn± i rockow±. Z drugiej strony powinienem nieco wiêcej pos³uchaæ kompozycji Araujo zanim wydam ostateczn± opiniê.

  Redakcja: Wyk³adasz muzykê z gier na Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie. Jako znawca gatunku, jak scharakteryzowa³by¶ dobrze skomponowany soundtrack z gry?

  David: Osobowo¶æ! Dlatego muzyka kogo¶ takiego, jak np. Nobuo Uematsu (Final Fantasy) jest tak popularna. Uematsu nie ma wykszta³cenia muzycznego – jest samoukiem, ale pisze bardzo osobliwe utwory. Tyczy siê to niemal wszystkich jego dzie³, nawet tych pomniejszych, których równie¿ warto pos³uchaæ. Podobnie gdy s³uchasz sporo muzyki klasycznej, jeste¶ w stanie powiedzieæ - „o, ten utwór jest najpewniej Beethovena, to jego styl kompozycji”. Kawa³ki Michiru Yamane równie¿ maj± osobowo¶æ i s± inspirowane muzyk± klasyczn±, co czyni jej muzykê niezwyk³± na tle ca³ego oceanu muzyki z gier.

  Redakcja: Co w³a¶ciwie zainspirowa³o Ciê do tego, by skupiæ uwagê graczy i fanów muzyki klasycznej (zak³adaj±c, ¿e ka¿dy mo¿e nale¿eæ do obydwu tych grup jednocze¶nie) akurat na symfonicznych aran¿acjach muzyki z gier?

  David: Pierwszy koncert muzyki z gier zorganizowa³em z muzykami klasycznymi, folkowymi i jazzowymi z Królewskiej Akademii Muzycznej, którzy s± równie¿ graczami. Kiedy okaza³o siê, ¿e za ka¿dym razem gromadzili¶my setki rozentuzjazmowanych fanów muzyki z gier takich jak my, postanowili¶my rozwijaæ tê ideê. Na pocz±tku nie my¶la³em, ¿e to przedsiêwziêcie mo¿e zyskaæ w Szwecji tak± popularno¶æ, ale by³em naprawdê zadowolony – mogli¶my robiæ kolejne koncerty i graæ coraz wiêcej utworów z gier, które od zawsze chcieli¶my zaprezentowaæ na ¿ywo!


  Redakcja: Organizowa³e¶ ju¿ koncerty dedykowane muzyce z Final Fantasy, teraz podejmujesz siê wyzwania wskrzeszenia ud¼wiêkowienia serii Castlevania. Czy masz plany na kolejne muzyczne podboje? Metal Gear Solid czy Legend of Zelda maj± równie¿ bogate muzycznie soundtracki, ¶wietnie nadaj±ce siê do muzycznych aran¿acji na ¿ywo. :)

  David: Znam bardzo dobrze muzykê i gry z wymienionych przez Was serii i mam na nie kilka pomys³ów w g³owie… Nie ujawniê teraz zbyt wiele, ale mamy ekscytuj±ce plany, które zrealizujemy jeszcze w tym roku. W tej chwili jednak ca³± moj± uwagê poch³ania koncert dedykowany Castlevanii. Ten show ma potencja³, by zmieniæ sposób w jaki koncerty muzyki z gier s± organizowane i znacz±co podnie¶æ ich poziom. Osobi¶cie jestem nieco zawiedziony koncertami muzyki z gier, w których dotychczas uczestniczy³em. Przewa¿nie dobór utworów i poziom aran¿acji dalece odbiega³y od mojej koncepcji. To wyja¶nia moje oddanie projektowi, nad którym obecnie pracujê. Bêdzie to wielka ¶wiatowa premiera muzyki z Castlevanii, która poka¿e wszystkim, jak powinno siê to zrobiæ dobrze – od prawdziwych fanów dla fanów!

  Redakcja: Jakiej spodziewasz siê reakcji krytyków muzyki klasycznej po tym koncercie?

  David: Jestem przekonany, ¿e ka¿dy kto pojawi siê na moim koncercie, dozna bogatego muzycznego do¶wiadczenia, szczególnie je¶li jest wolny od uprzedzeñ. Muzyka Castlevanii ³±czy w sobie ró¿ne nurty od baroku po romantyzm, heavy metal i jazz. Ka¿dy znajdzie tu co¶ dla siebie, co wyja¶nia popularno¶æ tej muzyki.

  Redakcja: Czy na koniec chcia³by¶ przekazaæ co¶ fankom i fanom serii Castlevania w Polsce? Jak zachêci³by¶ ich do pojawienia siê na koncercie w Szwecji 19 lutego?

  David: Nie oczekujê, ¿e pokonacie dystans do Szwecji tylko po to, ¿eby zobaczyæ mój koncert. Polecam go natomiast najwiêkszym maniakom muzyki z Castlevanii i tym, którzy chcieliby wzi±æ udzia³ w show tak obfitym w efekty specjalne, jak ¿aden do tej pory koncert muzyki z gier. Na nasze widowisko przylec± fani z ca³ego ¶wiata, wiêc je¶li uwa¿acie siê za prawdziwych fanów Castlevanii, gor±co polecam nasz spektakl. W³a¶nie wróci³em z prób orkiestry i to co us³ysza³em brzmi naprawdê ¶wietnie, a grupa rockowa daje radê. Odegrali¶my „Tragic Prince” i organy w sali koncertowej, jedne z najwiêkszych w ca³ej Skandynawii, po prostu trzeba us³yszeæ! Spotkacie te¿ Michiru i innych fanów, bo planujemy ma³e afterparty po koncercie. Je¶li tylko mo¿ecie, przybywajcie!

  Redakcja: Wielkie dziêki za ten wywiad. Po³±czone si³y GameMusic.pl, Innerworld.pl i Castlevania.innerworld.pl bêd± na koncercie i ca³e to wydarzenie wkrótce zrelacjonuj±.

  Ma³a wskazówka: zajrzyjcie na kana³ YouTube Davida Westerlunda, by zaznajomiæ siê jeszcze bardziej z jego artystyczn± dzia³alno¶ci±.



Na pytania odpowiada³: David Westerlund
Wywiad przygotowali: Adam "Nox_A15" Dêbski (Castlevania.innerworld.pl), Kamil R. (GameMusic.pl), Piotr "Zell" Serafin (Innerworld.pl)
Wstêp i zakoñczenie wywiadu: Kamil R. (GameMusic.pl)

Angielskie t³umaczenie przygotowane przez GameMusic.pl

Copyright © 2005 - 2013 by CastleKeeper's Chronicles. All rights reserved.
A part of The Inner World of Final Fantasy.
Castlevania is the property of Konami.

Content by Nox_A15. Design by SenTineL.